Tuesday, 26 August 2014

AIR HALIA MADU

Assalamualikum, semuga rakan-rakan dan saudara-saudari semua sihat hendaknya. Bagaimana situasi teman-teman hari ini. Adakah lebih baik dari semalam atau sedikit kurang sihat atau dalam kondisi yang teruk. Apapun situasinya kita masih lagi boleh bernafas,..besyukurlah. Alhamdulillah.

Hari ini Ita masih lagi di rumah, tidak bertugas seperti biasa kerana keadaan kesihatan yang sedikit merosot, namun masih mampu mengucapkan ribuan kesyukuran lantaran nikmat Tuhan diambil cuma sedikit berbanding kurniaanNya yang melimpah-limpah. Sebetulnya kita harus dan sangat harus bersyukur kerana biar pun kita kurang sihat tapi keluarga kita...suami dan anak-anak dalam keadaan sihat dan kita boleh menarik nafas lega kerana orang-orang yang kita sayang berada dalam keadaan yang sihat sempurna.

Bila orang-orang yang kita sayang berada dalam keadaan yang sihat, secara tak langsung hati kita turut merasa senang dan gembira. Ini juga dinamakan rezeki. Rezeki yang datang adalah dalam pelbagai bentuk, tak semestinya dalam bentuk wang ringgit atau makanan sahaja. Makanan itu adalah satu dari cabang rezeki sahaja. Sebut pasal rezeki ni.. hari ni..nak Ita kongsikan satu resepi air bukan setakat untuk minuman penyedap tekak kita aje malah sebagai minuman kesihatan juga.

Air halia yang nak Ita kongsikan dengan teman-teman sekalian adalah air halia madu yang sangat berkhasiat untuk kita. Halia atau nama lainnya Zanjabil adalah minuman syurga seperti firman Allah s.w.t "Dan mereka dalam syurga itu, diberi minum sejenis minuman yang campurannya dari Zanjabil". (Surah Al-Insan:17)



Hari ini nak Ita kongsikan khasiat halia dengan teman-teman semua. Ita mula minum air halia madu setelah Ita diperkenalkan dengan seorang pakar perubatan akupuntur. Setiap kali selepas rawatan akupuntir Ita diberi minum air halia madu. Mulanya rasa ragu-ragu sebab dalam fikiran Ita cuma ingatkan ubat mesti tak sedap. Tapi lain pulak biar selalu minum minuman ini. So, Ita mula searh kat internet tentang khasiatnya dan hari ini nak Ita kongsikan dengan teman-teman semua.

Halia  mengandungi air, fosforus, kalsium, kalium, kabohidrat, niasin asid, vitamin A,B,C, tenaga protien, lemak dan asid organik serta gentian. Ia dapat merawat penyakit angin dalam badan, sakit kepala sistem pencernaan bermasalah, asma, sakit perut, urat saraf lemah, batuk kering, mabuk kenderaan, kejang , buang angin berlendir dan macam-macam lagi lah. Halia bersifat panas. Ia berupaya memanaskan tubuh, membantu proses pencernaan dan juga membuka hati yang tersumbat akibat hawa dingin dan lembap. Banyak lagi khasiat halia sebenarnya yang tak tertulis kat sini, tapi kalau nak lebih tahu cuba searh kat internet..banyak khasiatnya. Antaranya: mengekalkan peredaran darah normal, memulihkan mabuk pagi, mencegah barah usus, melawan masalah pernafasan yang biasa, ia juga sebagai rawatan kanser ovari, dan menguatkan imuniti.

Dan bukanlah halia ini Ita masak dan minum terus tapi Ita campur dengan sedikit madu. Selain rasanya lebih sedap tapi madu pun ada khasiatnya juga. Khasiat madu tak payah lah Ita nak cerita panjang  dan lebar kerana semua orang dah tahu khasiatnya kan..

Akhir akhir ini Ita main beli madu kat pasaraya je.. kalau dulu beli je dekat orang yang menjaja madu tu ataupun ayah selalu bagi jika dia dapat kat kebun kami di pinggir bukit berdekatan lebuhraya. Oleh kerana kebun ayah berhampiran dengan hutan tebal, sarang madu lebah selalu ayah Ita temui.


Antara khasiat madu adalah dapat mencegah penyakit seperti asma, alahan, barah, buasir, batuk kering,batuk, darah tinggi, haid, jerawat, letih,lendir kahak, lemah jantung, mata, resdung,rambut gugur, sakit kepala, sakit pinggang, sakit sendi, sukar tidur, penyeri muka, gastrik dan pening. Itu yang baik untuk mencegah, selain itu madu dapat mengembalikan kekuatan tubuh badan, merangsang tenaga batin, membersih dan menambah darah dan banyak lagi lah. Refer lah kat internet..banyak khasiatnya..

Okey sekarang kita tengok cara Ita masak air halia.


Mula-mula sekali cuci dan bersihkan halia. Halia tu lebih kurang setengah kilo. Kemudian potong ganas-ganas pun takpe.. sebab halia tu bukan kita nak makan, just nak ambik air nye aje. Masukkan air 3 liter. Then masaklah sampai mendidih. 1 cawan air rebusan halia ni tambah dengan 1 sudu besar madu. Kacau sebati. Boleh lah diminum terus. aaa... sedap.. percayalah...
oKEY...BYE..sehingga berjumpa lagi..