Monday, 26 September 2016

MAJALAH SAJI OKTOBER 2016

ITA DI MAJALAH


Assalamualaikum... bertemu kembali di alam maya kali ini. Alhamdulillah, syukur sangat-sangat masih mampu menikmati pemberian Nya yang tak terbayar oleh kita sebagai hamba Nya.

Kali ini Ita nak kongsikan cerita Ita di majalah SAJI bulan Oktober 2016. Kisah Ita kali ini berkisahkan cerita blogger. Seperti kawan-kawan sedia maklum, terjerumusnya Ita di kancah blogger ini adalah kerana minat memasak yang melampau, ditambah pula dengan keinginan perkongsian setiap resepi yang Ita masak setiap hari. 

Kadang kala Ita selit kan juga cerita-cerita keluarga Ita dan cerita lain yang Ita rasa boleh dikongsikan dengan teman-teman semua. Menariknya SAJI kali ini bukanlah kerana cerita Ita sahaja malah, chef lain yang lebih gah dan ternama turut dimuatkan. Antara nya, Fizo Omar yang berkongsikan cerita mengenai restoran Fizomawar.

Selain itu juga chef Zaidah dan pelakon terkenal, Mahmud Ali Basha turut berkongsi cerita.



Intai Blogger, adalah ruang buat Ita kali ini. Jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan majalah SAJI ya.. ada beberapa resepi yang Ita kongsikan kali ini.


Antara resepi yang Ita kongsikan dalam majalah saji kali ini. Semuga ia nya memberi manafaat kepada pembaca semua.

Okey sehingga jumpa lagi.

Assalamualaikum..

Wednesday, 21 September 2016

PERCUTIAN DI MELAKA

MELAKA DESTINASI KAMI

Assalamualaikum.. selamat pagi dan salam sejahtera buat pengunjung blog Ita dan agak bersawang ni.. Lama betul tak update blog rasanya. Bukan takde bahan nak di kongsikan tapi bila ada penyakit malas nak menghadap komputer,  ini lah jadinya..hehehehe.. entah kemana-mana mood ni pergi..bukan takat ke laut..ke langit ke 7 kot..hehehe..

Kali ini ita nak kongsikan percutian Ita bersama suami dan anak lelaki Ita di melaka. Bukan tak pernah pergi ke Melaka ni tapi bukan selalu.. beberapa kali sahaja. 

Kali pertama Ita ke Melaka, ketika rombongan sekolah pada tahun 1986. Suka sangat masa tu, sebab sebelum ni tahu dan dari buku sejarah dan cerita orang sahaja tentang Melaka. Bila dapat tengok sendiri, alahai .. sukanya.. Ambil gambar tu tak usah cerita lah.. kalau boleh tepi tandas pun nak tangkap gambar. Dah lah masa tu kamera masih guna filem lagi.. bergulung-gulung filem dibeli. Tak ingat dah, balik asrama duit dah habis. Nasib baik, makan minum asrama dah sediakan. Memang suka sangat-sangat lah.

Tapi bila dah berkahwin, kita selalu di halang oleh tugasan dan tanggungjawab. Nak pergi kena plan awal-awal. Tak boleh sesuka hati nak pergi. Alhamdulillah nya, hubby pun kaki melancong macam Ita. Jadi nya, ia lebih memudahkan keinginan kita tercapai. 

Namun Ita tak dapat berjalan ke banyak tempat lantaran kesihatan yang tidak mengizinkan. Ita ke Melaka kali ini selama 4 hari namun Ita dapat keluar berjalan hanya 2 hari sahaja kerana masuk hari ke 3, Ita sudah tidak sihat dan kena banyak berehat. Namun ianya sangat mengembirakan Ita kerana sudah lama kami tak pergi bercuti.

Berikut Ita kongsikan beberapa keping gambar yang Ita abadikan di sana bersama suami dan anak.


Hari kedua Ita berjalan di sekitar bandar Hilir sahaja. Di situ pun sudah memadai untuk menikmati panorama yang pelbagai.

 Singgah muzium Islam sekejap..

Menginap di Swiss Garden Hotal & Residence. Tingkat 23, sunggup gayat rasa nya. Kolam tu nampak tu berada di tingkat 9.


Penat berjalan, kami menyewa basikal.. supaya dapat pergi jauh sikit..


Sempat membeli sepasang kebaya sebagai kenangan..


Sungguh cantik beca mereka..




Tak lupa ole-ole yang Ita beli dari Melaka.. Mangkuk tingkat atau sia.


Percubaan untuk menjadi Baba celup dua beranak ini tidak menjadi kerana kurang fasih berbahasa mereka..hehehehe..

Okey hingga jumpa lagi lain waktu...

Assalamualaikum.

Saturday, 16 July 2016

POP CORN

POP CORN MUDAH DAN SEDAP



Assalamualaikum.. selamat petang. Apa khabar semua. Harap semuanya baik-baik belaka ya. Masih puasa enam? Alhamdulillah.. Ita dah habis puasa enam. Hari ni dah raya pun.  Niat awal nak buat tapai pulut hitam, namun kesihatan tak berapa nak baik semenjak empat hari lepas membantutkan niat asal nak beraya sakan..hihihihi..

Takpe lah, janji puasa enam dah pun selamat kan?? Tambahan lagi kalau berpuasa bersama suami pulak. Tentu saja kegembiraannya lebih berganda kan?

Apa pun, untuk santai petang-petang dan sebagai jajan anak-anak, Ita buatkan tuk mereka pop corn. Nak resepinya tak? Tentu saja, ita rela kongsikan resepi yang sangat mudah ini. semudah membuat air teh "O" aja..

POP CORN

bahan-bahannya:

250 gm jagung biji (ala..yang kering tu..)
2 sudu besar mentega ( guna buttercup-sedap)
2 sudu besar minyak minyak masak

bahan karamel:
4 sudu besar gula
4 sudu besar gula perang
6 sudu besar mentega (buttercup Ita guna)

Cara-cara:

  1. panaskan minyak dan mentega hingga cair.
  2. bila panas masukkan 2 biji jagung dulu untuk testing.
  3. bila biji jagung tu meletup, masukkan semua biji jagung dan tutup kuali.
  4. cuba lenggang-lenggang kan kuali supaya rata.
  5. Kalau guna tutup kuali yang berkaca pun bagus sebab boleh nampak jagung yang dah menjadi pop corn tu..
  6. pastu tutup api.
  7. Membuat karamel: guna kuali lain, panaskan mentega, gula perang dan gula pasir. 
  8. kacau hingga gula mencair dan sebati. Jangan guna senduk kayu ya, nanti melekat dan meyerap pada senduk.
  9. bila dah cair tu, masukkan pop corn dan kacau rata.
Resepi ni Ita dapat banyak sangat. kalau nak cuba sedikit dulu boleh buat separuh ya. Semuga dengan terkongsinya resepi ini akan memberi manafaat kepada kawan-kawan semua.

Assalamualaikum..



Wednesday, 13 July 2016

MENU RINGKAS UNTUK BERBUKA

MASAK SEDAP-SEDAP YA..


Assalamualaikum.. selamat petang. Apa khabar?  Masih menyambut syawal lagi ke? Tentu masih meriah lagi kan. Juga, tentu banyak undangan yang di terima. Kalau yang bekerja tu, dekat pejabat tentu masih ada yang membuat sambutan raya. Sama-sama membawa hidangan dan sama-sama mengundang rakan taulan.

Ita dah masuk hari ke lima berpuasa, terasa sedikit penat dengan tugas harian dan cuaca yang panas sekarang. Jadi, Ita kurangkan aktiviti luar rumah. Lagi pun faktor usia kot, buat kita terasa tidak aktif seperti 10 tahun yang lalu. Buat kerja pun dah lemah lembut jer. Jalan pun tak selaju dulu hehehee...

Pagi ni Ita nak kongsikan menu berbuka kelmarin. Ita masak ringkas-ringkas jer dan Ita penuhi keinginan setiap ahli keluarga Ita. Ita masak Gulai Lemak Ketam,Ikan tamban goreng kunyit, peria goreng telur hancur dan kerabu sotong.

Hubby sukakan peria jadi Ita masak kan peria dan kerabu sotong untuk nya, untuk avin pula, Ita masak Gulai Lemak Ketam. Avin dan Adam memang sangat gemarkan sebarang masakan ketam. Dan untuk Ita pula, Ita gorengkan ikan tamban goreng kunyit. Janji lepas makan  ada buah.. itu pebret Ita. Buah rambutan dan buah mata kucing.

Jom kita kongsikan resepinya ya.


GULAI LEMAK KETAM

bahan-bahannya:

1/2 kilo ketam-cuci dan bersihkan
1 keping asam gelugor
1/2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam halus
150 ml santan pekat

Bahan kisar:

2 inci kunyit
1 inci lengkuas
3 biji cili kering
1 biji cili padi
4 ulas bawang merah
1 liter air

cara-caranya:

  1. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk.
  2. Masukkan santan, asam gelugor, garam dan  gula.
  3. Bila mendidih, masukkan ketam.
  4. Kacau perlahan-lahan hingaga ketam masak.
  5. Sesuaikan rasa.


IKAN TAMBAN GORENG

Bahan-bahannya:

1/2 kilogram ikan tamban-cuci dan kelarkan rapat kerana tulangnya banyak.
3 inci kunyit
3 ulas bawang putih
1 sudu garam kasar

Cara-caranya:

  1. Tumbuk kunyit, bawang putih dan garam hingga lumat.
  2. Sapukan pada ikan.
  3. Perap sekejap.
  4. Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing.
  5. Hidang ketika panas-panas lebih enak.



PERIA GORENG TELUR HANCUR

Bahan-bahannya:

1 biji peria
1 biji cili merah-hiris
1 biji telur
2 ulas bawang merah-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
1 sudu garam halus
1/3 kiub pati ayam

Cara-caranya:

  1. Peria dipotong buang isinya. hiris dan rendam air garam selama 30 minit.
  2. Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang merah hingga layu.
  3. Masukkan garam dan kiub pati ayam.
  4. masukkan pula buah peria dan cili merah. Kacau rata.
  5. masukkan telur dan kacau cepat-cepat supaya telur hancur.
  6. Angkat dan hidangkan.
KERABU SOTONG

Bahan-bahannya:

400 gm sotong-cuci dan toskan
1 kuntum bunga lawang-hiris halus
1 batang serai-hiris halus
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
2 ulas bawang merah-hiris
1 tangkai daun sup-hiris
1 biji cili merah-hiris
1 sudu besar cuka
2 sudu besar sos plum

cara-caranya:

  1. Sotong dihiris dan di rebus hingga masak. Angkat dan toskan.
  2. Dalam mangkuk, satukan cuka, sos plum, garam, gula, cili merah dan bawang merah. Kacau hingga gula larut.
  3. Masukkan sotong, bunga kantam, daun sup dan serai.
  4. Kacau rata dan sesuaikan rasa.
  5. Hidang bersama lauk lain.
Okey, itu saja perkongsian Ita pagi ini. Semuga memberi manafaat kepada pembaca semua.  jangan lupa ya..dapatkan buku-buku Ita di pasaran...

ASSALAMUALAIKUM...




Monday, 11 July 2016

BERIANI KAMBING

FIRST TIME BUAT BERIANI KAMBING.. SEDAP RUPANYA..


Assalamualaikum.. selamat pagi semua. Diam tak diam dah 7 syawal kita kan..? Dah mula puasa enam tak kawan-kawan? Jangan di tinggal puasa enam yang banyak pahala ni ya. Kalau dapat di selesaikan awal-awal lagi bagus.. nanti boleh beraya enam awal-awal kan.

Ita dan suami dah tiga hari berpuasa. Walaupun Ita kurang sihat, namun Ita gaghi juga untuk selesaikan puasa enam pada awal syawal takut nanti kalau lewat, kena angkat bendera pula..hehehehe.. Jadi baik selesaikan awal-awal kan..

Menu yang Ita kongsikan pagi ini ialah nasi beriani kambing. Sebelum ni Ita just guna ayam sahaja. Tapi semasa membeli beras basmati tempuhari, penjual beras itu mengajar Ita memasak nasi beriani kambing. Ita pun teruja nak mencubanya. Tak sangka pula, memang sedap sungguh resepinya. Maklumlah makanan ruji si penjual beras tu kot. India muslim..

Jom Ita kongsikan resepinya:

Beriani kambing

500 gm daging kambing-potong kasar
3 sudu besar rempah beriani
1/2 cawan minyak sapi
3 cawan beras-cuci dan toskan
2 1/2 cawan air
1 tin susu cair
1 biji tomato-potong dadu
1 sudu kecil garam halus
1 cawan kismis
1 tangkai daun pudina
1/3 cawan bawang goreng
2 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga

bahan kisar:
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara-caranya:

  1. Panaskan minyak sapi, tumis bunga lawang, kulit kayu manis dan buah pelaga hingga wangi.
  2. Masukkan bahan kisar dan tomato, kacau rata hingga bawang masak.
  3. Masukkan rempah beriani, garam dan kacau rata.
  4. Masukkan air dan susu, kacau rata. Masukkan beras dan daging kambing. 
  5. Guna periuk elektrik dan masak seperti nasi biasa.
  6. Bila nasi dah masak, masukkan kismis dan kacau rata.
  7. Taburkan bawang goreng dan dan daun pudina.
  8. Hidang bersama kari dan lauk lain.
Okey.. kawan-kawan bolehlah mencubanya untuk hidangan rumah terbuka bersama lauk lauk lain seperti ayam masak merah atau kari daging. Jangan lupa, acar sekali ya sebagai hidangan sayur. 

Ita memang suka menjamu kawan-kawan di rumah. Selalunya , Ita tak pernah membuat open house tetapi kalau hari raya kedua, selalu nya tetamu tak akan putus-putus datang ke rumah hingga malam. Walaupun penat memasak dan menghidang sepanjang hari namun Ita gembira meraikannya. Kata orang, tetamu itu membawa rezeki..

SELAMAT HARI RAYA.


Sunday, 10 July 2016

ITA DI MAJALAH SAJI JULY 2016

BERKONGSI RESEPI BERSAMA MAJALAH SAJI JULY 2016


Assalamualaikum.. selamat pagi semua.

Entah macam mana Ita sendiri terlupa untuk mengupdatekan perkongsian Ita di majalah SAJI keluaran July 2016. Hehehehe... tanda-tanda ketuaan Ita telah banyak sudah muncul ni.. maafkan makcik ya..

Dalam bulan ini ada beberapa resepi yang Ita kongsikan dengan anda semua. Antaranya menu hidangan untuk sambut tetamu dihari raya pun boleh juga. Ita kongsikan Puding buah tanjung. puding yang sangat sedap ini boleh hdangkan bersama nasi minyak, nasi beriani.. ia sebagai desert selepas makanan utama. 

 Kek Kismis Kacang Pecan

Air Fanta Hijau


Seri Kaya Labu

Jangan lupa pulak ya.. dapatkan majalah SAJI bulan July 2016. Semuga memberi manafaat kepada pembaca dan peminat dunia masakan.

SARDIN TUMIS

SARDIN MASAK SIMPLE JER.. MENU TERTUNGGAK...




Assalamualaikum.. hai dear.. apa khabar. selamat pagi. Takde apa yang nak di kongsikan pagi ini, namun terasa jari jemari lembut jer nak mengetik keyboard komputer. Sementelah lagi, anak-anak ke sekolah.. kita yang mak ayah ni pulak berpuasa. Mula lah kesunyian menjengah diri ya..

Seusai bersahur pagi ini, Ita terus melakukan tugas-tugas hakiki sebagai seorang suri rumah, seorang ibu, seorang isteri, seorang mahkluk Allah yang cuba sedaya upaya untuk mentaati setiap suruhan Nya. Harapan tu.. agar berjaya lah.. dengan azam yang ditanam semenjak awal tahun lagi. Walaupun masih belum sampai separuh lagi azam yang tertunai, namun harapan tetap ada untuk melunasi setiap azam yang di semaikan sebelum ini. Hidup mesti ada target dan think positive adalah pemangkin setiap keinginan kita semuga tercapai, kan? 

Untuk tidak menghampakan kepada yang sudi-sudikan diri bertandang ke blog Ita ni, Ita hidangkan menu ringkas jer ya. Mana tahu kebetulan selepas kembali bertugas selepas ramadan ini ada yang sibuk dan tak mempunyai masa yang banyak untuk ke dapur namun rajin untuk memegang periuk belanga boleh lah mencuba menu ringkas ini ya.

Jom kita tengok!!

SARDIN TUMIS

Bahan-bahannya:

1 biji bawang besar-hiris bulat
4 ulas bawang putih-hiris
1 biji cili merah-hiris
2 helai daun limau purut
1 batang serai-ketuk
1 sudu kecil garam
1/2 kiub pati ayam
1 sudu besar cili kisar
1 keping asam gelugor
1/3 sudu besar gula
1 biji cilipadi - diketuk
1 tin sardin - Ita guna brand Ayam
1 gelas air
2 sudu besar minyak masak

Cara-caranya:

  1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih hingga layu.
  2. Masukkan semua bahan diatas dan masak hingga mendidih.
  3. Sesuaikan rasa.
  4. Hidang bersama nasi panas dan lauk lain.
Alhamdulillah, sedap jugak..

Aaaah..kan dah cakap..mudah sangat. Kalau malas lagi tak tahu lah makcik nak cakap..hehehehe..

Assalamualaikum... Jangan lupa dapatkan buku-buku makcik yang dah terdapat dipasaran ya.. yang terbaru 100 RESEPI BISKUT MUDAH DAN SEDAP.. cuma RM34.90 jer..