Saturday, 16 July 2016

POP CORN

POP CORN MUDAH DAN SEDAP



Assalamualaikum.. selamat petang. Apa khabar semua. Harap semuanya baik-baik belaka ya. Masih puasa enam? Alhamdulillah.. Ita dah habis puasa enam. Hari ni dah raya pun.  Niat awal nak buat tapai pulut hitam, namun kesihatan tak berapa nak baik semenjak empat hari lepas membantutkan niat asal nak beraya sakan..hihihihi..

Takpe lah, janji puasa enam dah pun selamat kan?? Tambahan lagi kalau berpuasa bersama suami pulak. Tentu saja kegembiraannya lebih berganda kan?

Apa pun, untuk santai petang-petang dan sebagai jajan anak-anak, Ita buatkan tuk mereka pop corn. Nak resepinya tak? Tentu saja, ita rela kongsikan resepi yang sangat mudah ini. semudah membuat air teh "O" aja..

POP CORN

bahan-bahannya:

250 gm jagung biji (ala..yang kering tu..)
2 sudu besar mentega ( guna buttercup-sedap)
2 sudu besar minyak minyak masak

bahan karamel:
4 sudu besar gula
4 sudu besar gula perang
6 sudu besar mentega (buttercup Ita guna)

Cara-cara:

  1. panaskan minyak dan mentega hingga cair.
  2. bila panas masukkan 2 biji jagung dulu untuk testing.
  3. bila biji jagung tu meletup, masukkan semua biji jagung dan tutup kuali.
  4. cuba lenggang-lenggang kan kuali supaya rata.
  5. Kalau guna tutup kuali yang berkaca pun bagus sebab boleh nampak jagung yang dah menjadi pop corn tu..
  6. pastu tutup api.
  7. Membuat karamel: guna kuali lain, panaskan mentega, gula perang dan gula pasir. 
  8. kacau hingga gula mencair dan sebati. Jangan guna senduk kayu ya, nanti melekat dan meyerap pada senduk.
  9. bila dah cair tu, masukkan pop corn dan kacau rata.
Resepi ni Ita dapat banyak sangat. kalau nak cuba sedikit dulu boleh buat separuh ya. Semuga dengan terkongsinya resepi ini akan memberi manafaat kepada kawan-kawan semua.

Assalamualaikum..



Wednesday, 13 July 2016

MENU RINGKAS UNTUK BERBUKA

MASAK SEDAP-SEDAP YA..


Assalamualaikum.. selamat petang. Apa khabar?  Masih menyambut syawal lagi ke? Tentu masih meriah lagi kan. Juga, tentu banyak undangan yang di terima. Kalau yang bekerja tu, dekat pejabat tentu masih ada yang membuat sambutan raya. Sama-sama membawa hidangan dan sama-sama mengundang rakan taulan.

Ita dah masuk hari ke lima berpuasa, terasa sedikit penat dengan tugas harian dan cuaca yang panas sekarang. Jadi, Ita kurangkan aktiviti luar rumah. Lagi pun faktor usia kot, buat kita terasa tidak aktif seperti 10 tahun yang lalu. Buat kerja pun dah lemah lembut jer. Jalan pun tak selaju dulu hehehee...

Pagi ni Ita nak kongsikan menu berbuka kelmarin. Ita masak ringkas-ringkas jer dan Ita penuhi keinginan setiap ahli keluarga Ita. Ita masak Gulai Lemak Ketam,Ikan tamban goreng kunyit, peria goreng telur hancur dan kerabu sotong.

Hubby sukakan peria jadi Ita masak kan peria dan kerabu sotong untuk nya, untuk avin pula, Ita masak Gulai Lemak Ketam. Avin dan Adam memang sangat gemarkan sebarang masakan ketam. Dan untuk Ita pula, Ita gorengkan ikan tamban goreng kunyit. Janji lepas makan  ada buah.. itu pebret Ita. Buah rambutan dan buah mata kucing.

Jom kita kongsikan resepinya ya.


GULAI LEMAK KETAM

bahan-bahannya:

1/2 kilo ketam-cuci dan bersihkan
1 keping asam gelugor
1/2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam halus
150 ml santan pekat

Bahan kisar:

2 inci kunyit
1 inci lengkuas
3 biji cili kering
1 biji cili padi
4 ulas bawang merah
1 liter air

cara-caranya:

  1. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk.
  2. Masukkan santan, asam gelugor, garam dan  gula.
  3. Bila mendidih, masukkan ketam.
  4. Kacau perlahan-lahan hingaga ketam masak.
  5. Sesuaikan rasa.


IKAN TAMBAN GORENG

Bahan-bahannya:

1/2 kilogram ikan tamban-cuci dan kelarkan rapat kerana tulangnya banyak.
3 inci kunyit
3 ulas bawang putih
1 sudu garam kasar

Cara-caranya:

  1. Tumbuk kunyit, bawang putih dan garam hingga lumat.
  2. Sapukan pada ikan.
  3. Perap sekejap.
  4. Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing.
  5. Hidang ketika panas-panas lebih enak.



PERIA GORENG TELUR HANCUR

Bahan-bahannya:

1 biji peria
1 biji cili merah-hiris
1 biji telur
2 ulas bawang merah-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
1 sudu garam halus
1/3 kiub pati ayam

Cara-caranya:

  1. Peria dipotong buang isinya. hiris dan rendam air garam selama 30 minit.
  2. Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang merah hingga layu.
  3. Masukkan garam dan kiub pati ayam.
  4. masukkan pula buah peria dan cili merah. Kacau rata.
  5. masukkan telur dan kacau cepat-cepat supaya telur hancur.
  6. Angkat dan hidangkan.
KERABU SOTONG

Bahan-bahannya:

400 gm sotong-cuci dan toskan
1 kuntum bunga lawang-hiris halus
1 batang serai-hiris halus
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
2 ulas bawang merah-hiris
1 tangkai daun sup-hiris
1 biji cili merah-hiris
1 sudu besar cuka
2 sudu besar sos plum

cara-caranya:

  1. Sotong dihiris dan di rebus hingga masak. Angkat dan toskan.
  2. Dalam mangkuk, satukan cuka, sos plum, garam, gula, cili merah dan bawang merah. Kacau hingga gula larut.
  3. Masukkan sotong, bunga kantam, daun sup dan serai.
  4. Kacau rata dan sesuaikan rasa.
  5. Hidang bersama lauk lain.
Okey, itu saja perkongsian Ita pagi ini. Semuga memberi manafaat kepada pembaca semua.  jangan lupa ya..dapatkan buku-buku Ita di pasaran...

ASSALAMUALAIKUM...




Monday, 11 July 2016

BERIANI KAMBING

FIRST TIME BUAT BERIANI KAMBING.. SEDAP RUPANYA..


Assalamualaikum.. selamat pagi semua. Diam tak diam dah 7 syawal kita kan..? Dah mula puasa enam tak kawan-kawan? Jangan di tinggal puasa enam yang banyak pahala ni ya. Kalau dapat di selesaikan awal-awal lagi bagus.. nanti boleh beraya enam awal-awal kan.

Ita dan suami dah tiga hari berpuasa. Walaupun Ita kurang sihat, namun Ita gaghi juga untuk selesaikan puasa enam pada awal syawal takut nanti kalau lewat, kena angkat bendera pula..hehehehe.. Jadi baik selesaikan awal-awal kan..

Menu yang Ita kongsikan pagi ini ialah nasi beriani kambing. Sebelum ni Ita just guna ayam sahaja. Tapi semasa membeli beras basmati tempuhari, penjual beras itu mengajar Ita memasak nasi beriani kambing. Ita pun teruja nak mencubanya. Tak sangka pula, memang sedap sungguh resepinya. Maklumlah makanan ruji si penjual beras tu kot. India muslim..

Jom Ita kongsikan resepinya:

Beriani kambing

500 gm daging kambing-potong kasar
3 sudu besar rempah beriani
1/2 cawan minyak sapi
3 cawan beras-cuci dan toskan
2 1/2 cawan air
1 tin susu cair
1 biji tomato-potong dadu
1 sudu kecil garam halus
1 cawan kismis
1 tangkai daun pudina
1/3 cawan bawang goreng
2 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga

bahan kisar:
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara-caranya:

  1. Panaskan minyak sapi, tumis bunga lawang, kulit kayu manis dan buah pelaga hingga wangi.
  2. Masukkan bahan kisar dan tomato, kacau rata hingga bawang masak.
  3. Masukkan rempah beriani, garam dan kacau rata.
  4. Masukkan air dan susu, kacau rata. Masukkan beras dan daging kambing. 
  5. Guna periuk elektrik dan masak seperti nasi biasa.
  6. Bila nasi dah masak, masukkan kismis dan kacau rata.
  7. Taburkan bawang goreng dan dan daun pudina.
  8. Hidang bersama kari dan lauk lain.
Okey.. kawan-kawan bolehlah mencubanya untuk hidangan rumah terbuka bersama lauk lauk lain seperti ayam masak merah atau kari daging. Jangan lupa, acar sekali ya sebagai hidangan sayur. 

Ita memang suka menjamu kawan-kawan di rumah. Selalunya , Ita tak pernah membuat open house tetapi kalau hari raya kedua, selalu nya tetamu tak akan putus-putus datang ke rumah hingga malam. Walaupun penat memasak dan menghidang sepanjang hari namun Ita gembira meraikannya. Kata orang, tetamu itu membawa rezeki..

SELAMAT HARI RAYA.


Sunday, 10 July 2016

ITA DI MAJALAH SAJI JULY 2016

BERKONGSI RESEPI BERSAMA MAJALAH SAJI JULY 2016


Assalamualaikum.. selamat pagi semua.

Entah macam mana Ita sendiri terlupa untuk mengupdatekan perkongsian Ita di majalah SAJI keluaran July 2016. Hehehehe... tanda-tanda ketuaan Ita telah banyak sudah muncul ni.. maafkan makcik ya..

Dalam bulan ini ada beberapa resepi yang Ita kongsikan dengan anda semua. Antaranya menu hidangan untuk sambut tetamu dihari raya pun boleh juga. Ita kongsikan Puding buah tanjung. puding yang sangat sedap ini boleh hdangkan bersama nasi minyak, nasi beriani.. ia sebagai desert selepas makanan utama. 

 Kek Kismis Kacang Pecan

Air Fanta Hijau


Seri Kaya Labu

Jangan lupa pulak ya.. dapatkan majalah SAJI bulan July 2016. Semuga memberi manafaat kepada pembaca dan peminat dunia masakan.

SARDIN TUMIS

SARDIN MASAK SIMPLE JER.. MENU TERTUNGGAK...




Assalamualaikum.. hai dear.. apa khabar. selamat pagi. Takde apa yang nak di kongsikan pagi ini, namun terasa jari jemari lembut jer nak mengetik keyboard komputer. Sementelah lagi, anak-anak ke sekolah.. kita yang mak ayah ni pulak berpuasa. Mula lah kesunyian menjengah diri ya..

Seusai bersahur pagi ini, Ita terus melakukan tugas-tugas hakiki sebagai seorang suri rumah, seorang ibu, seorang isteri, seorang mahkluk Allah yang cuba sedaya upaya untuk mentaati setiap suruhan Nya. Harapan tu.. agar berjaya lah.. dengan azam yang ditanam semenjak awal tahun lagi. Walaupun masih belum sampai separuh lagi azam yang tertunai, namun harapan tetap ada untuk melunasi setiap azam yang di semaikan sebelum ini. Hidup mesti ada target dan think positive adalah pemangkin setiap keinginan kita semuga tercapai, kan? 

Untuk tidak menghampakan kepada yang sudi-sudikan diri bertandang ke blog Ita ni, Ita hidangkan menu ringkas jer ya. Mana tahu kebetulan selepas kembali bertugas selepas ramadan ini ada yang sibuk dan tak mempunyai masa yang banyak untuk ke dapur namun rajin untuk memegang periuk belanga boleh lah mencuba menu ringkas ini ya.

Jom kita tengok!!

SARDIN TUMIS

Bahan-bahannya:

1 biji bawang besar-hiris bulat
4 ulas bawang putih-hiris
1 biji cili merah-hiris
2 helai daun limau purut
1 batang serai-ketuk
1 sudu kecil garam
1/2 kiub pati ayam
1 sudu besar cili kisar
1 keping asam gelugor
1/3 sudu besar gula
1 biji cilipadi - diketuk
1 tin sardin - Ita guna brand Ayam
1 gelas air
2 sudu besar minyak masak

Cara-caranya:

  1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih hingga layu.
  2. Masukkan semua bahan diatas dan masak hingga mendidih.
  3. Sesuaikan rasa.
  4. Hidang bersama nasi panas dan lauk lain.
Alhamdulillah, sedap jugak..

Aaaah..kan dah cakap..mudah sangat. Kalau malas lagi tak tahu lah makcik nak cakap..hehehehe..

Assalamualaikum... Jangan lupa dapatkan buku-buku makcik yang dah terdapat dipasaran ya.. yang terbaru 100 RESEPI BISKUT MUDAH DAN SEDAP.. cuma RM34.90 jer..

Friday, 8 July 2016

SALAM LEBARAN

SELAMAT HARI RAYA


Assalamualaikum.. selamat tengahari. Apa khabar semua? Dah habis raya? tentu tidak kan? Seperti jugak anda, Ita sekeluarga juga belum lagi habis berhari raya. Masih lagi menerima kunjungan tetamu yang tak putus-putus datang ke rumah dan Ita akan cuba selit-selitkan untuk keluarga beraya ke rumah saudara-mara terdekat. Kalau jauh tu.. memang tak la..

Di tempat lain Ita tak pasti, tapi kalau di Kelantan kalau musim perayaan macam ni.. kalau perjalanan yang hanya 15 minit akan menjadi sehngga 2 jam! akibat kesesakan jalan raya.  Mana nak larat kan. Jadi, Ita korban sedikit rasa untuk beraya ke tempat-tempat jauh sedikit dari rumah dan Ita ambil keputusan untuk menerima tetamu yang datang ke rumah. Namun, kalau mak dan bapa saudara tu..harus kita kena pergi walaupun terpaksa bersesak-sesak di jalan raya. Maklumlah, kalau tak beraya dengan mak saudara atau bapa saudara ini rasa macam kurang sopan sedikit. hehehehe...

Di kesempatan ini, Ita nak memohon maaf zahir dan batin dengan anda semua jika selama anda mengenali Ita sekeluarga, Ita ada tersalah bicara dan terlanjur kata ya. Kita saling bermaafan semuga hidup kita selepas ini lebih diberkati Allah snt.

Assaamualaikum..

SELAMAT HARI RAYA DARI KAMI SEKELUARGA

Thursday, 30 June 2016

BISKUT PANDAN DELIGHT

BISKUT RAYA NUKILAN TERKINI DARI ITA.. TERNYATA SEDAP..







Assalamualaikum.. terasa lama tak berupdate blog Ita ni. Lantaran kesibukan dengan tempahan biskut raya menjadikan masa yang tinggal sedikit cuma untuk rehat sahaja. Hehehe.. macam ni lah kalau tiba musim perayaan.. Tak menang tangan Ita dibuatnya.

Pada awalnya Ita tak mahu mengambil tempahan kerana sibuk untuk menyiapkan buku buku baru Ita, namun Ita tak tega pulak bila ramai rakan-rakan setia Ita meminta untuk Ita menerima tempahan mereka.  Ita jadi tak sampai hati. Lalu dalam keadaan yang last minute Ita terima juga. Hehehe.. kepada teman-teman, sudi-sudikan lah datang ke rumah Ita pada hari raya yang kedua. Sebab hari raya pertama kami berada di rumah orang tua kami.

Hari ni Ita nak kongsikan satu resepi dari buku terbaru Ita 100 RESEPI BISKUT MUDAH DAN CEPAT. Biskut ini Ita ciptakan dengan niat asalnya, mahukan biskut yang mudah-mudah dan sedap. Rasanya, semua orang boleh membuatnya. 

Jom Ita kongsikan resepinya. Anda boleh dapatkan buku biskut ini dari kedai Popular, SMO Book Store dan MPH. Juga boleh dapatkan terus dari Ita ya..

PANDAN DELIGHT

Bahan-bahannya:
130 gm mentega
40 gm gula aising
1 sudu besar pes pandan
40 gm tepung jagung
165 gm tepung gandum
Hiasan : coklat  putih dan badam

Cara-caranya:

  1. Badam dibakar dan sejukkan.
  2. Kacau sebati mentega dan gula aising.
  3. Masukkan pes pandan dan kacau rata.
  4. Masukkan tepung jagung, kacau hingga sebati.
  5. Akhir sekali masukkan tepung gandum dan uli hingga menjadi doh yang lembut.
  6. Bakar selama 15 minit dengan suhu 170C.
  7. Bila sejuk, cairkan coklat putih. Titiskan ke atas biskut dan letakkan badam.
  8. Biar coklat keras sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara.
Okey, dah siap biskut raya kita. Buatlah biskut dengan anak-anak atau adik beradik. Tentu saja suasana menjelang raya anda lebih meriah.

Assalamualaikum.