Tuesday, 18 July 2017

DONUT

SEDAPNYA DONUT



ASSALAMUALAIKUM..

semuga anda semua sentiasa dalam rahmat Allah.

Sekali lagi Kak Ita nak updatekan buku terbaru Kak Ita ya. SEDAPNYA DONUT.. Buku yang berkisahkan 50++ idea resepi & deko donut ini sangat berbaloi untuk dimiliki. Pelbagai deko untuk tarikan si kecil dan dewasa. Sesuai untuk hidangan petang, pagi dan majlis-majlis.






Dengan harga yang sangat berpatutan, Kak Ita amat sarankan supaya anda segera memilikinya. Berikut antara beberapa photo donut yang terdapat dalam buku tersebut.

Bagi yang mahu memiliki terus dari kak Ita boleh lah hubungi/whatapp Kak Ita terus ya di talian 017-9765626. harga cuma RM26.00 exclude postage.


Okey, hingga jumpa lagi.

Assalamualaikum.


Thursday, 13 July 2017

100 RESEPI KUIH TRADISIONAL DAN MODEN

100 RESEPI KUIH YANG MENJADI KEGEMARAN...

Assalamualikum, salam sejahtera buat pengunjung blog Ita. Semuga kalian semua sentiasa dalam rahmat Allah snt.

Kali ini Kak Ita nak tampilkan buku terbaru Kak Ita yang telah pun berada dipasaran sebelum puasa hari tu lagi. Maaf Kak Ita terlambat update kerana kesuntukan masa. Kebetulan Kak Ita ke Mekah untuk menunaikan umrah pada bulan puasa hari tu. Jadi, Kak Ita sedikit ketinggalan untuk mengupdatekan di dalam blog Kak Ita ini, namun Kak Ita telah pun mengupdatekannya di dalam FB dan instagram Kak Ita.






Banyak resepi yang Kak Ita kongsikan didalam buku ini. Resepi yang selalu menjadi permintaan rakan taulan dan saudara mara Kak Ita. Dengan harga yang cuma RM34.90 sangat berbaloi berbanding dengan jumlah resepi yang mencecah 100 resepi tentu sahaja amat berbaloi-baloi. 

Antara resepi yang Kak Ita muatkan dalam buku ini adalah kuih apam, karipap, akok, makaroni bakar, cream puff, kuih bingka, seri muka, lompang dan banyak lagi.

Jika mahukan tandatangan Kak Ita pada buku tu, boleh dapatkan terus dari Kak Ita ya dengan whatapp ke phone :

017 976 5626 whatapp.

Okey itu aje yang Kak Ita nak updatekan. 

Bye, hingga jumpa lagi.

Saturday, 10 June 2017

BISKUT SAMPERIT SUSU

BISKUT RAYA DAH MULA..



 Assalamualaikum, salam sejahtera.., semuga rakan maya semua sentiasa dalam rahmat Allah.

Alhamdulillah tangan ini masih lagi mampu mencoretkan apa yang ingin dicoretkan buat tatapan teman maya sekelian.

Pagi ini Kak Ita cuma mahu kongsikan satu resepi yang mudah juga, yang ,mana resepi ini ada Kak Ita muatkan dalam buku 100 RESEPI BISKUT MUDAH DAN SEDAP.

Tahun ini merupakan tahun pertama Kak Ita, suami dan anak-anak tidak beraya di rumah sendiri, jadi kami tidak beria-ria membuat persiapan untuk menyambut raya. Tempahan biskut raya juga Kak Ita tak ambil lantaran mahu menumpukan kepada amal ibadat. Kalau Kak Ita ambil tempahan, Kak Ita tentu tak cukup rehat. maklumlah dah tua tua macam ni, Kak Ita tak punya tenaga yang banyak seperti 20 tahun yang lalukan.. Namun syukur lah, dapat menikmati dunia dah 40 tahun lebih pun alhamdulillah dah. Ada mak ayah lagi berbanding dengan yang tak ada mak ayah atau yang sakit kan.

Tak usah cakap banyak ya..puasa-puasa ni.., nanti jadi merapu ke lain pulak ya. Jom kita kongsikan resepi ya..

SEMPERIT SUSU

Bahan-bahan:

200 gm susu pekat 
400 gm tepung jagung
200 gm mentega (jika guna mentega yang berkualiti lg sedap)



Cara-caranya:

Pukul susu dan mentega sekadar sebati sahaja. Kak Ita guna senduk kayu aje.


Pastu masukkan tepung jagung sedikit demi sedikit.
Uli hingga menjadi doh yang lembut. Jangan terlampau keras nanti tak terdaya nak tekan tau!!
 
Masukkan ke dalam acuan semperit dan tekan ke atas dulang pembakar.


Hiaskan dengan manik hiasan atau sebarang hiasan yang digemari. Kak Ita just tabur poppy seed aje.


Bakar selama 15 minit dengan suhu 170C. Ini mengikut keadaan oven masing-masing ya. Tapi kebiasaannya, suhu macam ni yang digunakan. kalau oven kecil, kurangkan sedikit suhunya ya. Ingat, lain oven lain pe'el nya. hehehehe..

Bila masak, sejukkan dan simpan di dalam bekas kedap udara.
Ingat, simpan elok-elok tau.., nanti tak sempat raya biskut dah hilang.

Okey, hingga jumpa lagi. semuga memberi manafaat buat adik-adik yang baru nak berjinak-jinak dengan dapur atau baru nak belajar buat biskut.

Assalamualaikum.



Monday, 5 June 2017

KUIH BAKAR PANDAN PISANG

MUDAH, SEDAP DAN CEPAT..JIMAT MASA..



Assalamualaikum.. salam ramadan buat pengunjung dapur maya Kak Ita. Semuga teman maya semua sentiasa dalam rahmat Allah snt.


Alhamdulillah, masih diberi nikmat bernafas dan menikmati segala kurnia Allah dengan sempurna. 

Kali ini Kak Ita nak share resepi kuih bakar yang sangat mudah untuk dibuat kerana bulan-bulan puasa ni, kita sedia maklum..tak mahu buat yang remeh-remeh dan banyak guna kan masa untuk memasak sahaja. Kita perlukan masa juga untuk beramal ibadat. Kan, kita nak buat amal lebih bulan ni kan. So, marilah kita gandakan amalan kita disamping sentiasa bertaubat dan meminta ampun dari Nya. Pedulikan dengan hal-hal yang remeh temeh yang menganggu ibadat kita. Kurangkan sikit pergaulan, banyak habiskan masa dengan bersendirian, muhasabah diri dan tingkatkan bacaan al quran.

Jadi, kali ini Kak Ita akan sharekan resepi kuih bakar. Mana tahu ada yang nak buat untuk juadah berbuka puasa peteng ini ke. Resepi ini ada juga Kak Ita muatkan dalam buku Kak Ita yang judulnya 500 Juadah Pilihan Keluarga. Berikut, adalah bahan dan cara-caranya:

KUIH BAKAR PANDAN PISANG

Bahan-bahan:

2 cawan gandum
4 cawan santan
5 biji telur
2 sudu besar esen pandan
1 sudu besar esen pisang
3 sudu besar bijan
2 cawan gula






Panaskan oven, sapu loyang dengan minyak dan ketepikan.


Satukan telur dan gula. Kacau sebati.



Masukkan gandum dan kacau rata.


Masukkan esen pisang, santan dan esen pandan. Kacau hingga rata.
Tuangkan ke dalam loyang dan tabur bijan. Bakar selama 1 jam dengan suhu 160͒C. 



Dah siap, boleh lah di cuba ya. Selamat mencuba..

Assalamualaikum..

Friday, 2 June 2017

CHEFMANSHIP AKADEMI MEMPERTINGKATKAN MODUL PENDIDIKAN UNTUK PENGURUSAN SISA DAN LEBIHAN MAKANAN

UNILEVER FOOD SOLUTIONS BEKERJASAMA DENGAN MPKB SEJAJAR DENGAN RANCANGAN KEHIDUPAN LSTARI UNTUK MENGURANGKAN PEMBAZIRAN MAKANAN ANGGRARAN 8000 TAN SEHARI DI MALAYSIA







Chefmanship akademi (CA) yang dikelolakan oleh Unilever Food Solutions (UFS) kini memberi nafas baru untuk program inovatif dengan memperkenalkan modul baru iaitu pengurusan sisa dan lebihan makanan.

CA satu satunya pusat setempat yang memberi tunjuk ajar tetang kualiti makanan, perkhidmatan dan efisiensi supaya boleh menjadi tukang mask atau chef yang bagus berasaskan penekanan di atas keusahawanan bijaksana melalui modul terbaru mulai sekarang.

Rancangan Kehidupan Lestari Unilever dengan matlamat menigkatkan tabiat kesihatan, kesjahteraan dan kesihatan di Malaysia.

UFS telah mengambil langkah bekerjasama dengan PBT seluruh Malaysia sejak CA di lancarkan tahun 2013. Kali ini di Kelantan, bertempat di Dewan Jubli Perak, Pengusaha, peniaga-peniaga di bazar ramadan di jemput untuk program pengurusan sisa dan lebihan makanan dengan memperkenalkan modul terbaru ini. Ianya melibatkan 400 pengendali makanan untuk Bazar Ramadan.

Kerjasama antara UFS dan MPKB ini diharapkan akan memberi banyak manafaat kepada pengendali makanan. Ini adalah kali pertama kerjasama ini di Kelantan. 

Majlis ini di meriahkan lagi dengan adanya ;

Mr Eric Chong, Pengurus Jualan Nasional, UFS Malaysia

Yang Berhormat Datuk Haji fattah Mahmood, Pengerusi Jawatan Kuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan Negeri Kelantan Darul Naim

Yang Amat Berbahagia Dato' Hj Zanri Ismail, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB)

Yang Berusaha Encik Azizan Bin Mohamed, Pengarah Bahagian Perlesenan MPKB


Program ini adalah sebahagian dari Rancangan Kehidupan Lestari Unilever (Unilever Sustainable Plan) dengan matlamat meningkatkan tabiat kesihatan, kesejahteraan dan kesihatan di Malaysia.

Thursday, 4 May 2017

100 RESEPI KEK MUDAH DAN LAZAT

TERBARU!!!! KEK MUDAH DAN LAZAT..


  Assalamualaikum.. salam sejahtera..sangat lama rasanya tak ke udara lantaran kesuntukan masa. Ita just sempat update thru fb kadang-kadang, yang sempatnya cuma di instagram. Itu pun tak sempat nak update resepi, cuma photonya sahaja. Selepas mengambil keputusan untuk kembali bertugas di Maybank pada December 2016, Ita kembali sibuk sekali. Pulang ke rumah sudah lepas waktu magrib dan masak untuk keluarga menjadikan waktu yang ada sedikit hanya untuk rehat dan persediaan untuk berkerja keesokkannya. 


Namun hari ini Ita kembali sibuk dengan buku buku baru Ita lagi. Tahun ini Ita dah sempat menyiapkan 3 buah buku baru, malah, telah pun berada di pasaran. 100 RESEPI KEK MUDAH DAN LAZAT adalah antara buku Ita yang terbaru, buku ini telah pun berada di pasaran. Kek yang mudah dan sedap ini akan menolong anda untuk menyediakan kek dari airtangan sendiri untuk anak-anak dan suami buat hidangan petang. Malah, anda juga boleh sediakan nanti untuk hidangan raya.

Berikut antara resepi-resepi yang Ita muatkan dalam buku Ita ini. 


Diharapkan ianya akan memjadi rujukan kepada yang memerlukannya. Jika ada pertanyaan, anda boleh terus email kat Ita ya di ruzieta_92@yahoo.com.my Inshaallah, Ita akan usahakan menjawab setiap persoalan anda.


Okey, sehingga jumpa lagi ya. Sekarang ini Ita tengah shooting buku terbaru Ita.. Cup Cakes & Muffin. Nantikan ya..

Assalamualaikum..

Wednesday, 21 December 2016

CHEFMANSHIP AKADEMI MENUTUP TIRAI HUJUNG TAHUN DENGAN PROGRAM INOVATIF

PROGRAM INOVATIF SEBAGAI PROGRAM AKHIR TAHUN INI OLEH CHEFMANSHIP AKADEMI





Unilever Food Solution (UFS) telah menjayakan chefmanship akademi  sebagai pusat sehenti bagi pengendali makanan untuk meningkatkan kualiti makanan, perkhidmatan, kecekapan dan penekanan kepada keusahawanan pintar dimana ia merupakan sebahagian kursus Pelan Kehidupan Lestari Unilever (USLP) dengan objektif untuk meningkatkan kesihatan, kesejahteraan dan tabiat kebersihan di Malaysia.

UFS melalui CA telah pun bekerjasama dengan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) di pameran pertanian, Hortikultur dan Pelancongan (MAHA 2016) baru-baru ini.

UFS telah terlibat dengan pihak berkuasa tempatan (PBT)  di seluruh Malaysia semenjak tahun 2013. Sesi CA sudah berjaya di langsungkan berkali-kali dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Bandaraya Petaling (MBPJ), Majlis Bandaraya Selayang (MPS), Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Majlis Perbandaran Subang Jaya(MPSJ), Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) dan Persatuan Penjaja & Peniaga Kecil Klang dan Kawasan Pantai. Malah, pernah juga bekerjasama dengan Majlis Bandaraya Johor Bharu (MBJB), Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP).

Chefmanship Akademi juga merupakan satu inisiatif pertama oleh pihak perkhidmatan makanan di negara ini yang mendapat sambutan hangat dengan anggaran jumlah penyertaan lebih 43,000 pengendali makanan setakat ini dalam pelbagai sesi Chefmanship Akademi.

Dengan kaedah yang diperkenalkan ini akan menyedarkan pengendali makanan tentang perkembangan terkini dalam industri dan memahami peraturan oleh pihak berkuasa tempatan. Kerjasama antara UFS Malaysia dengan pelbagai pihak berkuasa kerajaan serta organisasi sektor swasta agar membolehkan pengendali makanan untuk meningkatkan teknik mereka dengan pendekatan baru. Memberi kefahaman dengan lebih terperinci supaya meningkatkan pengendalian makanan dalam menjimatkan masa, serta, serta beroperasi secara berprestasi dalam menghadapi cabaran pertambahan kos operasi termasuk bahan makanan.

Selain itu juga, pengendali makanan akan lebih sedar tentang perkembangan terkini dalam industri dan memahami peraturan oleh pihak berkuasa tempatan dengan lebih terperinci. Menggabungkan pendekatan dunia sebenar dengan penyelidikan industri untuk menawarkan satu pengalaman terbaik dalam pembelajaran yang merangkumi lebih dari 100 topik termasuk pengalaman secara langsung dan pelaksanaan akumen bisnes yang sesuai.

UFS memberi bantuan dalam memastikan kesihatan rakyat Malaysia agar tidak terjejas apabila makan di luar dan pengendali atau peniaga-peniaga yang berkait rapat dengan makanan supaya sedar bahawa keselesaan atau keuntungan tidak harus dijadikan alasan untuk berkrompromi dengan kebersihan makanan.

Pada hari program tersebut pihak unilever juga ada menyediakan pelbagai hidangan yang lazat dengan menggunakan barangan mereka seperti serbuk limau  untuk membuat teh limau, nasi goreng planta dihidang dari penggunaan marjerin planta, kerabu mangga dan lain-lain.

Selain dari itu, pada hari tersebut produk-produk unilever di jual dengan harga promosi yang sangat berbaloi kepada pembeli. Semuga dengan inisiatif ini akan memberi peluang kepada pengguna untuk menyediakan hidangan secara bijak.

Terima kasih yang tidak terhingga kepadaMr Thong, Ms Angeline dari Integrated Public Relations kerana menjemput saya ke program ini. Jutaan terima kasih juga atas layanan yang diberikan oleh pihak unilever.