Wednesday, 30 May 2018

NASI GORENG NENAS

MASAK RINGKAS NAMUN CUKUP NIKMAT BILA KITA DAPAT  MENGHARGAINYA..


Assalamualaikum ,  salam sejahtera buat pengunjung blog kak Ita.


Menu ni adalah menu beberapa hari yang lepas, namun disebabkan tidak berpeluang untuk berada di depan komputer, Kak Ita simpankan sahaja dulu.Tunggu  bila ada kelapangan waktu. Sementara nak solat dhuha, Kak Ita tepek sini ya resepinya. Semuga menjadi rujukan atau idea kepada yang mahu masak masak petang ini.

Okey jom tinjau2..

NASI GORENG NENAS

Bahan bahannya:

1 mangkuk nasi
1/2 cawan nenas yang dipotong dadu
2 kuntum cendawan-di koyak-koyak
1 ekor sotong-hiris bulat
1 biji telur
1/3 cawan taugeh
garam dan gula
1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
1 biji limau nipis
minyak untuk menumis

bahan tumbuk:
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji cili padi

cara caranya:

1- Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk.
2- Masukkan sotong,garam dan gula.
3- Masukkan cendawan dan taugeh. Kacau rata.
4- Masukkan nenas dan kacau rata.
5- Tolak ketepi bahan bahan yang telah digoreng dan pecahkan telur. Kacau cepat cepat supaya telur hancur.
6- Masukkan nasi dan kacau rata.
7-Masukkan serbuk lada sulah dan sesuaikan rasa.
8-Pperah limau kasturi semasa menghidang.

SELAMAT MENCUBA..
.

Tuesday, 29 May 2018

NASI AYAM SEDAP

WALAU MAKAN BERDUA,TETAP NAK MASAK JUGAK..





Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua ya.

Maaf sangat terlewat mengupdate dapur maya ini. Dalam asyik asyik membuat  biskut raya tempahan pelanggan pelanggan kesayangan, Ita terlupa pulak untuk updatekan masakan Ita. Bila malam menjelang, badan terasa letih sangat, namun sempat jugak melakukan solat sunat terawih. Sayang jika kesempatan amalan dibulan ini ditinggalkan dek kerana melayan penat badan.

Nak tau apa hidangan Kak Ita semalam ya. Walaupun cuma berdua namun Kak Ita tetap mahu merasakan air tangan sendiri. Terasa puas hati berbanding jika beli diluar, tambahan pula.., jika kita belum kenal penjualnya dan tak biasa membeli digerainya. Takut menyesal kemudian nanti, baiklah kita masak sendiri , kan...

Setakat ni dah masuk 13 hari puasa, Kak Ita tak menjenguk lagi bazar ramadan. Tambahan pula, tak biasa di tempat baru ni. Jadi, Kak Ita masaklah seadanya.

Jom Kak Ita kongsikan resepi semalam ya.

NASI AYAM

Bahan bahannya:

Nasi :
3 cawan beras basmati-cuci dan toskan
1 biji bawang besar-cincang
2ulas bawang merah -cincang
1 senduk mentega
1 sudu kecil garam
4 1/2 cawan air rebusan ayam
2 batang kulit kayu manis
6 biji bunga cengkih
1 biji bunga lawang
2 helai daun pandan-simpulkan

Cara-caranya:

1-panaskan mentega,tumis bawang besar,bawang putih ,kulit kayu manis,bunga cengkih dah bunga lawang hingga bawang layu.

2-masukkan daun pandan dan beras.

3-masukkan pula air rebusan ayam.

4- Masak nasi seperti nasi biasa.

Membuat sup:

3 keping dada ayam
airsecukupnya
1 biji kentang-potong dadu
1 sup bunjut
1 sb serbuk pati ayam
garam dan gula

Cara-caranya:

Rebus ayam hingga empuk.
Keluarkan ayam dan ketepikan.
Ambil keluar air rebusan 4 1/2 cawan untuk masak nasi.
Masukkan sup bunjut, garam, gula,serbuk pati ayam dan kentang.
Masak hingga kentang empuk.



Ayam:

2 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 sb lada hitam
1 sb kicap pekat
1 sb mentega

Cara: tumbuk semua bahan dan campurkan dengan sedikit garam.Sapu pada ayam.sapu mentega dan bakar selama30minit.

Sambal:

1 biji tomato
4 biji cili merah
1 ulas bawang putih
1inci halia
2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam

blend semua bahan dan masak hingga mendidih. angkat. hidangkan.

Okey selamat mencuba. semuga memberi manafaat.

Assalamualaikum


Sunday, 27 May 2018

DAGING GORENG PETAI

ENAK AROMA PETAI YANG MENGGODA...





Assalamualaikum..


Salam sejahtera buat pengunjung semua, semuga anda sentiasa dalam rahmatNya. Di bulan yang mulia ini marilah kita sama sama lebihkan amalan-amalan yang baik dan selalu basahi lidah dengan zikir dan istighafar. Semuga Allah mengampuni dosa dosa kita yang lalu dan menambah pahala kita untuk bekalan ke tempat yang kekal dan abadi nanti.

Hari ini Kak Ita nak kongsikan satu resepi yang juga kegemaran Kak Ita dan keluarga. Seperti yang Kak Ita telah maklumkan sebelum ini, jika bulan  puasa camgini, menu kampung memang menjadi buruan kami sekeluarga.


Dah lama rasanya tak makan daging, jadi Kak Ita memilih daging sebagai hidangan iftar kami yang ke sebelas. Diam tak diam dah 11 hari kan? Dan hari ini dah hari yang ke 12 dah pun.., aahh.. terasa sayu pulak memikirkan ramadan yang akan pergi tak lama lagi. Entah berjumpa atau tidak ramadan akan datang nanti. Semuga Allah memanjangkan usia kita untuk terus beramal ibadat kepadanya.

Semenjak umur semakin berusia ni, banyak makanan yang menjadi kegemaran dulu, telah memberi sedikit kemudaratan buat Kak Ita. Kalau dulu Kak Ita tak makan ayam kecuali ayam kampung, jadi Kak Ita akan memilih daging sebagai lauk utama kak Ita. Tapi semenjak akhir akhir ni, bila makan daging tu, Kak Ita akan rasa sakit kepala. Tapi, belum juga jumpa doktor nak check check apa yang tak kena. Kot kot ada wayar yang shock ke.. hehehehe... Ermm kalau dah berusia camgini macam macam lah kan.. kena terima lah hakikatnya yang kita tak akan sempurna dan sihat selamanya.

okey ! Dah panjang pulak ceritanya. Jom Kak Ita kongsikan menu kak Ita semalam.

DAGING GORENG PETAI

Bahan bahannya:

400 gm daging - hiris kecil
100 gm petai
1 biji bawang besar-hiris bulat
2 ulas bawang putih-hiris
1/3 capsicum kuning- potong kecil
1 biji cili merah-hiris
1 sudu besar garam kasar
1 sudu besar gula
1/2 kiub pati ayam
1 sudu besar serbuk kunyit
1/2 senduk minyak untuk menggoreng

Cara-caranya:

1- Cuci daging dan gaul dengan garam kasar.
2-Masukkan ke dalam kuali, tutup kuali. Masak dengan api perlahan hingga daging empuk. Tak perlu letak air.
3- Bila air daging  kering, masukkan minyak, bawang besar dan bawang putih. Kacau rata.
Masukkan pula capsicum, cili merah, gula dan kiub pati ayam.
4- Akhir sekali masukkan petai dan gaul rata. sesuaikan rasa.
5-Hidang bersama lauk lain.

Kak Ita gandingkan lauk ini bersama masak lemak petola. 
Sedap weii..!! Ada pulak budu yang diletak cili padi. Aaaahh.. memang tak ingat apa la.., makan puas puas, bila nak solat terawih, rasa nak fengsan!! kekeyangan..

Okey..hingga jumpa lagi. Selamat beramal..







MASAK LEMAK CENDAWAN HITAM

IFTAR 9, MASAK LEMAK UNTUK BERDUA



Salam sejahtera, semuga teman-teman semua dalam lindungan Allah selalu.


Hari-hari yang dilalui semakin sibuk, namun tugas dan amanah tetap di utamakan. Terasa bahan raya semakin hampir tiba. Bagi yang bekerja mungkin tak terasa sangat. Pada Kak Ita, hari hari yang dilalui terasa sangat cepat berlalu. Mungkin kerana ada rasa debaran demi debaran dalam menyiapkan biskut biskut yang ditempah oleh pelanggan-pelanggan. Nak tidur pun rasa tak lena. Risau takut tak sempat.

Harap semuanya berjalan lancarlah hendaknya. Bukan apa, Kak Ita ni.., kalau rasa penat atau tak larat memang Kak Ita akan rehat dan tak mem baking lah hari tu. Tu yang timbul debaran-debaran halus tu..hehehehehe..

Tapi hari ini, Kak Ita tak mahu kongsikan cerita tentang biskut raya tapi kak Ita nak kongsikan menu berbuka yang ringkas untuk kami berdua. Bila tiada ahli keluarga, mood nak masak pun sedikit ke laut, tapi tak lah ke laut sangat..sekadar pinggir pantai jer..hehehehe..

Jom, Kak Ita kongsikan resepinya.




MASAK LEMAK CENDAWAN HITAM

Bahan bahannya:
200 gm cendawan hitam
2 keping fucuk goreng
2 biji cili padi- diketuk
500 ml santan
1 sudu besar serbuk kunyit
3 helai daun limau purut
1 batang serai- diketuk
garam dan gula secukupnya
1/2 senduk minyak untuk menumis

Bahan kisar
1 genggam ikan bilis -goreng garing
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih

Cara-caranya:

1- Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga terbit bau.
2-Masukkan cili padi, serbuk kunyit dan serai.
3-Masukkan santan, garam, gula dan kacau rata.
4-Bila mendidih, masukkan cendawan hitam dan fucuk goreng.
5- Akhir sekali masukkan daun limau purut dan sesuaikan rasa.

Hidang bersama nasi panas, od aloo laa... sedap weii!! Kak Ita gandingkan dengan ayam goreng berempah. Namun, jika digandingkan dengan ikan kering goreng lagi best.

Musim bulan ramadan camgini, memang masakan kampung yang akan buruan kami sekeluarga.

Okey, selamat mencuba. Inshaallah ada rezeki jumpa lagi. Semuga anda semua sentiasa dalam rahmat Allah dan dimurahkan rezeki.

Sunday, 8 April 2018

AYAM MASAK MERAH

AYAM MASAK MERAH YANG SEDAP DAN MUDAH...



Salam sejahtera, semuga sentiasa ceria ceria selalu ya.
Selalu ingat dimana kita berpijak, jangan lupa pada pencipta. Ucap syukur selalu, dan juga beristighafar berpanjangan. Minta ampun setiap kali solat, sesungguhnya kita tak pernah terlepas dari melakukan kesilapan. namun, jangan jadikan kesilapan sebagai amalan ya. Jauhi diri dari dosa dosa besar yang membuat kita kesal tak terhitung di kemudian hari. Pesanan ini bukan untuk anda saja, juga untuk saya. Semuga kita lebih beriman dari sebelum ini. Allahuakhbar..


Hari ini Kak Ita nak kongsikan resepi yang sangat mudah untuk dimasak. Kebetulan lately, Kak Ita sedikit sibuk dengan tugas, maka resepi yang simple adalah menjadi pilihan. Janji masak sendiri. Jimat masa dan belanjakan.? Ya lah, zaman sekarang  semua barang meningkat tinggi, terasa juga sayang duit mengalir keluar seperti air jer. Baik belanja berhemah, sebab kita tak tahu apa akan berlaku dikemudian hari nanti.

Bagi yang terlebih mampu dan kaya raya mungkin tidak menjadi beban kan? Boleh makan di restoran mahal-mahal. Itu rezeki mereka. Jangan pertikai dengan rezeki yang Allah dah bagi kepada hambaNya masing masing. Kita sabar dan reda lah ya. Syukur itu lebih baik, kerana tiap perancangan Nya bersebab.

Pada Kak Ita, dapat hidup tenang, ada keluarga penyayang, sudah memadai kerana kita dapat berbuat amal ibadat pun dengan tenang.

Panjang pulak coretannya kan. Jom kita kongsikan resepinya.

AYAM MASAK MERAH

Bahan bahannya:
1/2 ekor ayam-potong ikut suka hati
2 ulas bawang putih
1 sudu kecil garam
1 biji bawang besar -potong baji
1 sudu kecil serbuk pati ayam
1 sudu besar gula
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
sedikit hirisan halia
1 senduk cili kisar

Bahan kisar:
1 biji bawang besar
1 biji cili padi(nak pedas boleh tambah)
3 ulas bawang putih

Minyak untuk mengoreng.

Cara-caranya:
1- gaul ayam bersama garam dan masukkan kedalam periuk. Tabur bawang putih.
2-Perlahankan api, biar hingga ayam empuk.
3-panaskan minyak dan goreng ayam sekejap. ketepikan.
4- Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar bersama, cili kisar, sos tomato, sos cili dan kacau hingga terbit minyak.
5-Masukkan gula, serbuk pati ayam. Kacau rata.
6-Akhir sekali masukkan tomato dan bawang besar. Sesuaikan rasa.
7-Curah ke atas ayam goreng.
8-Sedia dinikmati bersama nasi putih, nasi minyak dan seumpamanya. 

Nak ratah camtu pun sedap juga.

SELAMAT MENCUBA

Tuesday, 30 January 2018

KERABU KACANGPANJANG

KERABU KACANG PANJANG YANG BEST!!

Salam sejahtera semua, semuga semuanya dalam rahmat Allah. Doakan yang baik baik untuk mereka yang kita kenali. Semuga mereka juga saling mendoakan kita.

Alhamdulillah, masih ada lagi mood berblog untuk perkongsian kita dan untuk rujukan pada yang memerlukan. Berblog memerlukan rasa, ketenangan dan keterujaan. Jika dalam keadaan sedih, penyampaian kita juga menjadi sedih. Kerana hasil ketikan keyboard adalah dari rasa yang jauh dari sudut hati, tak seperti kita bercakap. Kadangkala bercakap tidak sama rasa dengan hati kita. Ramai jer bercakap tak seiring dengan kata hati. Wallahualam..

Kali ini Kak Ita nak kongsikan resepi sampingan kepada lauk pauk yang Kak Ita hidangkan beberapa hari lepas. Tetapi, kerana kemalasan melanda, lalu Kak Ita tundakan untuk diupdatekan disini.

Namun, mujur nya ketika ini ada rasa mahu menekan nekan papan komputer ini bila rasa dan keinginan itu datang. Alhamdulillah.

Kerabu ni Kak Ita buat kerana rindukan kampung halaman yang telah Kak Ita tinggalkan setelah sekian lama., lantaran tugas dan tanggungjawab yang harus di pikul. Untuk memujuk hati, Kak Ita cuma bersyukur kerana masih diberi lagi rezeki oleh Allah. Harus kita bersyukur, kan??

Rindu kepada rumah tersangat lah hebatnya. Namun harus diingat., suatu masa nanti semua yang kita suka dan kita sayang akan diambil Allah juga bila sampai saatnya. Jadi, ini lah agaknya kenapa Allah takdirkan Kak Ita berada jauh dari rumah. Dia mahu kita berfikir, betapa nikmat yang diberiNya selama ini cukup besar, sedangkan kita tidak langsung bersyukur. Ini cuma tinggalkan rumah untuk beberapa ketika sahaja. Dan tak dapat melakukan tugas harian yang kita gemari seperti biasa. Sedangkan bila sampai saatnya nanti Allah tak akan kembalikan ke tempat yang kita sukai, malah jauh dari orang orang terdekat dengan kita. Tinggallah kita seorang diri, melalui balasan balasan yang telah kita lakukan di atas dunia ini. Semuga kita semua bersama dengan orang yang beriman.

Banyak pulak nukilan rasa ya..hehehehe..jom Kak Ita kongsikan resepinya.





KERABU AKACANG PANJANG

Bahan-bahannya:
1 ikat kacang panjang-potong halus bulat
1 kuntum  bunga kantan-hiris
1 tangkai daun kesum-ambil daunnya hiris halus
1 batang serai-hiris halus
1/2 biji timun -disagat
2 biji cili padi -dihiris
1/3 cawan santan pekat
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
1/2 cawan kelapa parut - goreng tanpa minyak

Cara caranya:

1- Santan, gula dan garam disatukan dan kacau rata hingga gula hancur.
2-Masukkan semua bahan dan gaul hingga rata.
3- Sesuaikan rasa dan hidangkan.

Semuga memberi manafaat kepada yang memerlukan.

SELAMAT MENCUBA.


Monday, 29 January 2018

KARI AYAM

KARI  AYAM YANG SEDAP DI NIKMATI..




Salam sejahtera, semuga pengunjung blog Kak Ita kali ini semuanya dalam rahmat Allah.


Tiada yang sedap selain masakan mak kan?? Saya sangat setuju. Walaupun hanya sekadar ubi kayu rebus, air tangan mak tak pernah pudar di ingatan kita kan? Syukur lah pada yang ada mak kan. Tak semua orang dapat menikmati kasih sayang mak.


Seperti juga Kak Ita, walaupun ma (panggilan untuk mak akak) sering sibuk dengan tugasanya mencari rezeki, namun ma tidak pernah abaikan tanggungjawabnya sebagai ibu. Bila bangun pagi, (ini masak kecik2 dulu lah..) ma dah keluar rumah untuk mencari rezeki. Kami adik beradik terus buka saji kat dapur. tengok ma dah siap2 letak makanan dalam pinggan seorang satu. Sebab ma tak mahu kami berebut, rebut agaknya.


Tapi, masa tu tak berapa nak cerdik lagi, hahaha.. yang buka saji dulu seronok pilih sebab nak tengok mana lauk yang banyak, yang tu lah nak nya. Kikikiki.., sekali fikir, tak kan ma nak letak ada yang sikit ada yang banyak. Tapi nak cakapnya kalau dah budak, cam gitu lah perangainya kan..

Tapi yang selalu mengalahnya Kak Ita lah sebab Kak Ita anak yang sulung. Kalau gaduh, memang kita dululah yang kena marah sebab kita yang paling tua.Yang tentu selamatnya, yang paling kecil walaupun sememangnya dia yang bersalah. Untung jadi yang paling kecilkan?? boleh nakal nakal sikit..kui..kui..kui..kui....

Namun hari ini bukan nak bercerita kisah zaman jaafar tonggek tu.. Kak Ita nak share resepi jer.. Resepi pun resepi biasa biasa ajer.. Kari Ayam terlajak laku..

Kak Ita rasa ramai diantara kita yang tahu tentang cara nak masak kari ayam. Cuma, sebab Kak Ita masukkan dalam blog ni disebabkan nak simpan resepi ni untuk rujukan anak anak Kak Ita nanti.

Apapun boleh jer jika kawan2 dan adik adik mahu mencuba kari ayam ala kak Ita ni. Jom!!

KARI AYAM

Bahan bahannya:

300 gm ayam -bersihkan dan potong ikut suka ya
2 sudu besar serbuk kari}
1/2 cawan air                  } bancuhkan
1 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bungga cengkih
3 biji buah pelaga
1 inci halia-hiris
3 biji bawang merah-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
2 cawan air
100 ml santan pekat (Kak Ita guna santan KARA)
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1/2 sudu besar serbuk pati ayam
minyak untuk menumis

cara-caranya:

  1. Panaskan minyak, masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga,daun kari, halia, bawang merah dan bawang putih.kacau hingga bawang layu.
  2. Masukkan bancuhan kari dan kacau rata. perlahankan api dan biar hingga terbit minyak.
  3. Masukkan ayam dan kacau rata. tutup periuk. Dengan api perlahan, biarkan ayam empuk.
  4. Bila ayam empuk, bolehlah masukkan air dan santan. kacau rata.
  5. Masukkan garam gula dan serbuk pati ayam.
  6. Kacau perlahan lahan hingga mendidih dan sesuaikan rasa.
SELAMAT MENCUBA