Tuesday, 30 January 2018

KERABU KACANGPANJANG

KERABU KACANG PANJANG YANG BEST!!

Salam sejahtera semua, semuga semuanya dalam rahmat Allah. Doakan yang baik baik untuk mereka yang kita kenali. Semuga mereka juga saling mendoakan kita.

Alhamdulillah, masih ada lagi mood berblog untuk perkongsian kita dan untuk rujukan pada yang memerlukan. Berblog memerlukan rasa, ketenangan dan keterujaan. Jika dalam keadaan sedih, penyampaian kita juga menjadi sedih. Kerana hasil ketikan keyboard adalah dari rasa yang jauh dari sudut hati, tak seperti kita bercakap. Kadangkala bercakap tidak sama rasa dengan hati kita. Ramai jer bercakap tak seiring dengan kata hati. Wallahualam..

Kali ini Kak Ita nak kongsikan resepi sampingan kepada lauk pauk yang Kak Ita hidangkan beberapa hari lepas. Tetapi, kerana kemalasan melanda, lalu Kak Ita tundakan untuk diupdatekan disini.

Namun, mujur nya ketika ini ada rasa mahu menekan nekan papan komputer ini bila rasa dan keinginan itu datang. Alhamdulillah.

Kerabu ni Kak Ita buat kerana rindukan kampung halaman yang telah Kak Ita tinggalkan setelah sekian lama., lantaran tugas dan tanggungjawab yang harus di pikul. Untuk memujuk hati, Kak Ita cuma bersyukur kerana masih diberi lagi rezeki oleh Allah. Harus kita bersyukur, kan??

Rindu kepada rumah tersangat lah hebatnya. Namun harus diingat., suatu masa nanti semua yang kita suka dan kita sayang akan diambil Allah juga bila sampai saatnya. Jadi, ini lah agaknya kenapa Allah takdirkan Kak Ita berada jauh dari rumah. Dia mahu kita berfikir, betapa nikmat yang diberiNya selama ini cukup besar, sedangkan kita tidak langsung bersyukur. Ini cuma tinggalkan rumah untuk beberapa ketika sahaja. Dan tak dapat melakukan tugas harian yang kita gemari seperti biasa. Sedangkan bila sampai saatnya nanti Allah tak akan kembalikan ke tempat yang kita sukai, malah jauh dari orang orang terdekat dengan kita. Tinggallah kita seorang diri, melalui balasan balasan yang telah kita lakukan di atas dunia ini. Semuga kita semua bersama dengan orang yang beriman.

Banyak pulak nukilan rasa ya..hehehehe..jom Kak Ita kongsikan resepinya.





KERABU AKACANG PANJANG

Bahan-bahannya:
1 ikat kacang panjang-potong halus bulat
1 kuntum  bunga kantan-hiris
1 tangkai daun kesum-ambil daunnya hiris halus
1 batang serai-hiris halus
1/2 biji timun -disagat
2 biji cili padi -dihiris
1/3 cawan santan pekat
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
1/2 cawan kelapa parut - goreng tanpa minyak

Cara caranya:

1- Santan, gula dan garam disatukan dan kacau rata hingga gula hancur.
2-Masukkan semua bahan dan gaul hingga rata.
3- Sesuaikan rasa dan hidangkan.

Semuga memberi manafaat kepada yang memerlukan.

SELAMAT MENCUBA.


Monday, 29 January 2018

KARI AYAM

KARI  AYAM YANG SEDAP DI NIKMATI..




Salam sejahtera, semuga pengunjung blog Kak Ita kali ini semuanya dalam rahmat Allah.


Tiada yang sedap selain masakan mak kan?? Saya sangat setuju. Walaupun hanya sekadar ubi kayu rebus, air tangan mak tak pernah pudar di ingatan kita kan? Syukur lah pada yang ada mak kan. Tak semua orang dapat menikmati kasih sayang mak.


Seperti juga Kak Ita, walaupun ma (panggilan untuk mak akak) sering sibuk dengan tugasanya mencari rezeki, namun ma tidak pernah abaikan tanggungjawabnya sebagai ibu. Bila bangun pagi, (ini masak kecik2 dulu lah..) ma dah keluar rumah untuk mencari rezeki. Kami adik beradik terus buka saji kat dapur. tengok ma dah siap2 letak makanan dalam pinggan seorang satu. Sebab ma tak mahu kami berebut, rebut agaknya.


Tapi, masa tu tak berapa nak cerdik lagi, hahaha.. yang buka saji dulu seronok pilih sebab nak tengok mana lauk yang banyak, yang tu lah nak nya. Kikikiki.., sekali fikir, tak kan ma nak letak ada yang sikit ada yang banyak. Tapi nak cakapnya kalau dah budak, cam gitu lah perangainya kan..

Tapi yang selalu mengalahnya Kak Ita lah sebab Kak Ita anak yang sulung. Kalau gaduh, memang kita dululah yang kena marah sebab kita yang paling tua.Yang tentu selamatnya, yang paling kecil walaupun sememangnya dia yang bersalah. Untung jadi yang paling kecilkan?? boleh nakal nakal sikit..kui..kui..kui..kui....

Namun hari ini bukan nak bercerita kisah zaman jaafar tonggek tu.. Kak Ita nak share resepi jer.. Resepi pun resepi biasa biasa ajer.. Kari Ayam terlajak laku..

Kak Ita rasa ramai diantara kita yang tahu tentang cara nak masak kari ayam. Cuma, sebab Kak Ita masukkan dalam blog ni disebabkan nak simpan resepi ni untuk rujukan anak anak Kak Ita nanti.

Apapun boleh jer jika kawan2 dan adik adik mahu mencuba kari ayam ala kak Ita ni. Jom!!

KARI AYAM

Bahan bahannya:

300 gm ayam -bersihkan dan potong ikut suka ya
2 sudu besar serbuk kari}
1/2 cawan air                  } bancuhkan
1 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bungga cengkih
3 biji buah pelaga
1 inci halia-hiris
3 biji bawang merah-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
2 cawan air
100 ml santan pekat (Kak Ita guna santan KARA)
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1/2 sudu besar serbuk pati ayam
minyak untuk menumis

cara-caranya:

  1. Panaskan minyak, masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga,daun kari, halia, bawang merah dan bawang putih.kacau hingga bawang layu.
  2. Masukkan bancuhan kari dan kacau rata. perlahankan api dan biar hingga terbit minyak.
  3. Masukkan ayam dan kacau rata. tutup periuk. Dengan api perlahan, biarkan ayam empuk.
  4. Bila ayam empuk, bolehlah masukkan air dan santan. kacau rata.
  5. Masukkan garam gula dan serbuk pati ayam.
  6. Kacau perlahan lahan hingga mendidih dan sesuaikan rasa.
SELAMAT MENCUBA




Monday, 22 January 2018

BENDI GORENG BERSAMA TEMPE

BENDI GORENG YANG ENAK, LAGI SEDAP..




Salam sejahtera buat pengujung yang sudi bertandang samada sengaja atau tak sengaja ya. Semuga kalian semua dalam rahmat Allah. 

Seperti anda, saya juga mahu Allah merahmati saya sekeluarga, hidup dalam keadaan harmoni, tanpa gangguan orang orang yang irihati dan hasad dengki. Tetapi siapa kita untuk mengelak dari di sakiti, kerana orang lain adalah luar kawalan kita. Namun berdoa adalah lebih baik agar Allah sentiasa menjaga kita. 

Jadi, marilah kita sama berdoa untuk diri kita, keluarga kita, sanak saudara kita, kawan kawan kita, sahabat handai dan kaum muslimin semua. Kita tak rugi pun, jika saling mendoakan.

Dunia semakin moden, ya ramai yang suka dunia semakin moden kerana banyak peralatan yang canggih yang mampu meringankan beban kita. Namun, dalam kemodenan dan kecanggihan ini manusia semakin lalai dan asyik dengan kehebatan dunia.

Maaf, bila terasa usia semakin senja, saya lebih banyak berfikir. Kurang bercakap kerana ahli keluarga semakin berkurang disisi saya. Anak yang belajar jauh dari saya, suami yang sibuk dengan kerjanya. Menjadikan saya, asyik berfikir sepanjang hari. Namun, saya tidak lagi stress seperti waktu bekerja dahulu.

Peluang ini saya guna sebaik mungkin dengan perkara perkara yang berfaedah.

ooops!! lupa, saya dah tersasar dari niat asal ini. ok ok, jom jom kita terus ke resepi yang saya ingin kongsikan. Saya just masak ringkas-ringkas jer.Saya gandingkan sayur yang simple ini dengan telur dadar sahaja.


BENDI GORENG BERSAMA TEMPE

bahan-bahannya:
2 keping tempe-potong cuci dan gaul garam dan goreng garing
5 batang kacang bendi
1/2 biji bawang besar-potong bulat
1 biji cili merah-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil serbuk ayam
2 biji cendawan -hiris
sedikit minyak untuk menumis

cara-caranya:

  1. tumis bawang besar dan putih hingga layu.
  2. masukkan cendawan, garam, gula dan serbuk perisa ayam. Kacau rata.
  3. Potong kacang bendi dan terus masuk ke dalam kuali dan kacau rata.
  4. Masukkan cili merah. Kacau.
  5. Masukkan tempe dan kacau rata.
  6. angkat bila bendi sudah lembut dan sesuaikan rasa.
Selamat mencuba.

Semuga memberi manafaat.





Friday, 19 January 2018

APAM BERAS

APAM BERAS YANG GEBU LAGI MENGODA



 Assalamualaikum,


 Salam sejahtera buat pengunjung blog yang budiman. Sudah agak lama saya tidak mengupdatekan blog saya ini. Hampir bersawang rasanya.

Menulis, berkarya suatu nukilan yang memerlukan rasa. Tidak boleh dipaksa semata-mata mahu memenuhi kehendak orang lain. Ianya harus hadir dengan penuh rasa ihklas, tenang dan rela hati.

Setelah sekian lama saya telah hilang rasa ini, rasa yang dulunya agak memberi saya banyak ilham lantaran kegembiraan sering bersama saya. Seiring dengan usia yang semakin bertambah dan tanggungjawab yang semakin memberat buat saya, merasakan diri sangat letih dengan kehidupan. Kadangkala saya merasakan hilang tumpuan matlamat hidup. Mujurnya, saya masih boleh mengawal diri dan melakukan amalan wajib saya. Itu.., saya bersyukur sangat.


keadaan itu berlarutan beberapa lama juga. Namun sokongan suami dan anak-anak menjadikan saya kembali berpijak ke bumi nyata. Alhamdulillah.




Dan hari ini saya kembali mengetuk ngetuk papan kekunci komputer saya, yang telah lama saya tinggalkan. Nampaknya sesetengah sudah keras dan harus ditekan beberapa kali. Merajuk dengan saya agaknya. Hehehehehe...(boleh tukar yang baru kalau dapat ehsan suami).

Sebagai pembukaan tahun baru ini, saya berazam untuk berkongsi sebanyak mungkin ilmu yang saya ada samada perkongsian resepi dan apa saja petua masakan atau apa-apa saja. Semuga kembalinya saya disini akan memberi saya semangat baru untuk saya. Juga semuga memberi manafaat kepada yang membacanya.

Saya mulakan resepi pertama saya untuk tahun ini.


APAM BERAS

bahan-bahannya:
(A)
1 1/2 cawan nasi (saya guna beras basmati kerana saya mengunakan beras basmati dalam hidangan harian saya)
2 1/2 cawan air
2 sudu besar instant yis
(B)
2 1/2 cawan tepung beras
2 cawan gandum
(C) 
1 cawan kelapa parut}
1/2 sudu kecil garam } gaul bersama


cara-caranya:

1- Kisar bahan A hingga halus dan masukkan ke dalam mangkuk saiz besar , sebab nanti adunan akan kembang.
2- Masukkan bahan B dan pukul rata dengan menggunakan whisk.
3- Perap selama 1 jam.Sambil itu panaskan kukusan hingga air mendidih.
4- Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu bahagian dibiarkan kosong dan satu bahagian lagi diletakkan pewarna merah jambu.
5- Sapu minyak pada acuan dan isikan acuan dengan adunan apam.
6- Kukus selama 20 minit dengan api yang kuat.
7- Keluarkan apam dari acuan dan hidang bersama kelapa parut.

*untuk kelapa parut tahan lama, kelapa perlu dikukus terlebih dahulu selama 10 minit.

Selamat mencuba dan semuga memberi manafaat.

Assalamualaikum


Sunday, 5 November 2017

KEK PISANG

KEK PISANG YANG LEMBUT




Assalamualaikum, salam sejahtera buat pengunjung blog Ita kali ini. Lama betul tak bersiaran. Lebih senang update berita thru instagram, jadi blog ni ditinggal agak lama. Bila nak buka, dah tak ingat pasword lah macam-macam. Risau lak, berhantu dah ke..hihihi..

Walaupun lama tak bersiaran, namun bukan bererti tak masak tau!! Makcik tetap menjalankan tugas seperti biasa ajer, tugas hakiki dan keseronokan yang tak pernah nak pudar. Mungkin time nyayuk nanti pun rasanya dok main periuk belanga dan kuali lagi kot. Silap2, dok mengira pinggan mangkuk yang dok beli simpan. dok beli simpan..hahaha..uissh!! tak nakkkkkk!! astaghfirullahalazim..

Hari ni., kita nak kongsikan kek pisang pebret hubby. Anak-anak dan hubby mesti nak makan makanan ringan-ringan macam kek atau kuih selain makanan hakiki. Jadi, kita ni asyik mengira menu aje setiap hari. Nak buat apa, esok nak masak apa, lusa nak buat apa..begitu lah hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan dan dari tahun ke tahun. Takde cuti cuti. Kalau nak cuti pun separuh hari boleh la. Kalau makan kat luar pagi tu, lunch n dinner kena masak dah. 

Bukan apa, kita pun lebih suka masak sebenarnya, sebab senang nak macam mana kan. Nak lauk banyak, lebihkan lauk dalam masakan. Nak kuah pekat, pekat kan kuah..tak sakit hati kalau beli, pasti tak kena selera.. tak gituuu??

Ok jom!! makcik share resepi kek ya.

KEK PISANG

6 biji pisang berangan (jgn nak berangan lebih2 tau!!)
4 biji telur gred A
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 cawan gula
2 cawan gandum
3/4 mentega (kita guna brand anchor dan cairkan)
1 sudu besar ovellete
1 sudu besar esen pisang 
*1 biji pisang - hiris untuk hiasan

** guna loyang bulat 9 inci dan alas kertas minyak dan sapu mentega sekelilingnya

Cara:

1- Panaskan oven 170*C
2- Lecek pisang hingga hancur dan campurkan dengan soda bikarbonat.
3- Ayak tepung dengan serbuk penaik.
4- Putar telur, gula, esen pisang dan ovellete hingga kembang.
5-Tuang ke dalam pisang yang dilecek tadi. Kacau rata.
6- Masukkan tepung gandum dan kaup balik hingga rata.
7- Masukkan mentega cair dan kaup balik hingga rata.
8-Tuang ke dalam loyang dan taburkan hirisan pisang.
9- Bakar selama 60 minit dengan suhu 170*C atau hingga masak.
10- Cucuk dengan lidi satay untuk memastikan kek masak. Pastikan lidi tidak melekat adunan kek.

Maaf lah ya, gambar tak berapa nak cantik. Biasa guna kamera tapi kali ni kita pakai phone jer.. malas betul rasa nak edit bagai..huhuhu..  maaf ..



Tuesday, 18 July 2017

DONUT

SEDAPNYA DONUT



ASSALAMUALAIKUM..

semuga anda semua sentiasa dalam rahmat Allah.

Sekali lagi Kak Ita nak updatekan buku terbaru Kak Ita ya. SEDAPNYA DONUT.. Buku yang berkisahkan 50++ idea resepi & deko donut ini sangat berbaloi untuk dimiliki. Pelbagai deko untuk tarikan si kecil dan dewasa. Sesuai untuk hidangan petang, pagi dan majlis-majlis.






Dengan harga yang sangat berpatutan, Kak Ita amat sarankan supaya anda segera memilikinya. Berikut antara beberapa photo donut yang terdapat dalam buku tersebut.

Bagi yang mahu memiliki terus dari kak Ita boleh lah hubungi/whatapp Kak Ita terus ya di talian 017-9765626. harga cuma RM26.00 exclude postage.


Okey, hingga jumpa lagi.

Assalamualaikum.


Thursday, 13 July 2017

100 RESEPI KUIH TRADISIONAL DAN MODEN

100 RESEPI KUIH YANG MENJADI KEGEMARAN...

Assalamualikum, salam sejahtera buat pengunjung blog Ita. Semuga kalian semua sentiasa dalam rahmat Allah snt.

Kali ini Kak Ita nak tampilkan buku terbaru Kak Ita yang telah pun berada dipasaran sebelum puasa hari tu lagi. Maaf Kak Ita terlambat update kerana kesuntukan masa. Kebetulan Kak Ita ke Mekah untuk menunaikan umrah pada bulan puasa hari tu. Jadi, Kak Ita sedikit ketinggalan untuk mengupdatekan di dalam blog Kak Ita ini, namun Kak Ita telah pun mengupdatekannya di dalam FB dan instagram Kak Ita.






Banyak resepi yang Kak Ita kongsikan didalam buku ini. Resepi yang selalu menjadi permintaan rakan taulan dan saudara mara Kak Ita. Dengan harga yang cuma RM34.90 sangat berbaloi berbanding dengan jumlah resepi yang mencecah 100 resepi tentu sahaja amat berbaloi-baloi. 

Antara resepi yang Kak Ita muatkan dalam buku ini adalah kuih apam, karipap, akok, makaroni bakar, cream puff, kuih bingka, seri muka, lompang dan banyak lagi.

Jika mahukan tandatangan Kak Ita pada buku tu, boleh dapatkan terus dari Kak Ita ya dengan whatapp ke phone :

017 976 5626 whatapp.

Okey itu aje yang Kak Ita nak updatekan. 

Bye, hingga jumpa lagi.