Wednesday, 21 December 2016

CHEFMANSHIP AKADEMI MENUTUP TIRAI HUJUNG TAHUN DENGAN PROGRAM INOVATIF

PROGRAM INOVATIF SEBAGAI PROGRAM AKHIR TAHUN INI OLEH CHEFMANSHIP AKADEMI





Unilever Food Solution (UFS) telah menjayakan chefmanship akademi  sebagai pusat sehenti bagi pengendali makanan untuk meningkatkan kualiti makanan, perkhidmatan, kecekapan dan penekanan kepada keusahawanan pintar dimana ia merupakan sebahagian kursus Pelan Kehidupan Lestari Unilever (USLP) dengan objektif untuk meningkatkan kesihatan, kesejahteraan dan tabiat kebersihan di Malaysia.

UFS melalui CA telah pun bekerjasama dengan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) di pameran pertanian, Hortikultur dan Pelancongan (MAHA 2016) baru-baru ini.

UFS telah terlibat dengan pihak berkuasa tempatan (PBT)  di seluruh Malaysia semenjak tahun 2013. Sesi CA sudah berjaya di langsungkan berkali-kali dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Bandaraya Petaling (MBPJ), Majlis Bandaraya Selayang (MPS), Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Majlis Perbandaran Subang Jaya(MPSJ), Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) dan Persatuan Penjaja & Peniaga Kecil Klang dan Kawasan Pantai. Malah, pernah juga bekerjasama dengan Majlis Bandaraya Johor Bharu (MBJB), Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP).

Chefmanship Akademi juga merupakan satu inisiatif pertama oleh pihak perkhidmatan makanan di negara ini yang mendapat sambutan hangat dengan anggaran jumlah penyertaan lebih 43,000 pengendali makanan setakat ini dalam pelbagai sesi Chefmanship Akademi.

Dengan kaedah yang diperkenalkan ini akan menyedarkan pengendali makanan tentang perkembangan terkini dalam industri dan memahami peraturan oleh pihak berkuasa tempatan. Kerjasama antara UFS Malaysia dengan pelbagai pihak berkuasa kerajaan serta organisasi sektor swasta agar membolehkan pengendali makanan untuk meningkatkan teknik mereka dengan pendekatan baru. Memberi kefahaman dengan lebih terperinci supaya meningkatkan pengendalian makanan dalam menjimatkan masa, serta, serta beroperasi secara berprestasi dalam menghadapi cabaran pertambahan kos operasi termasuk bahan makanan.

Selain itu juga, pengendali makanan akan lebih sedar tentang perkembangan terkini dalam industri dan memahami peraturan oleh pihak berkuasa tempatan dengan lebih terperinci. Menggabungkan pendekatan dunia sebenar dengan penyelidikan industri untuk menawarkan satu pengalaman terbaik dalam pembelajaran yang merangkumi lebih dari 100 topik termasuk pengalaman secara langsung dan pelaksanaan akumen bisnes yang sesuai.

UFS memberi bantuan dalam memastikan kesihatan rakyat Malaysia agar tidak terjejas apabila makan di luar dan pengendali atau peniaga-peniaga yang berkait rapat dengan makanan supaya sedar bahawa keselesaan atau keuntungan tidak harus dijadikan alasan untuk berkrompromi dengan kebersihan makanan.

Pada hari program tersebut pihak unilever juga ada menyediakan pelbagai hidangan yang lazat dengan menggunakan barangan mereka seperti serbuk limau  untuk membuat teh limau, nasi goreng planta dihidang dari penggunaan marjerin planta, kerabu mangga dan lain-lain.

Selain dari itu, pada hari tersebut produk-produk unilever di jual dengan harga promosi yang sangat berbaloi kepada pembeli. Semuga dengan inisiatif ini akan memberi peluang kepada pengguna untuk menyediakan hidangan secara bijak.

Terima kasih yang tidak terhingga kepadaMr Thong, Ms Angeline dari Integrated Public Relations kerana menjemput saya ke program ini. Jutaan terima kasih juga atas layanan yang diberikan oleh pihak unilever.

Saturday, 17 December 2016

KAMBING MASAK KICAP

MASAK RINGKAS-RINGKAS IKUT MOOD JER..



Assalamualaikum, salam sejahtera buat teman-teman, adik-adik serta pengunjung dapur maya Ita kali ini. Semuga anda semua sentiasa dalam rahmat Allah sentiasa.


Lama betul Ita menyepikan diri dari berblog. Nak sangat mengupdate setiap menu Ita setiap hari. Namun, keterbatasan waktu sentiasa menjadi pesaing Ita yang sangat akrab. Hari ini, masih mood cuti lagi, tapi dapur tetap merasap., kalau tak mahu kebuluran ahli keluarga Ita.

Kali ini nak update masakan pagi tadi tetapi Ita updatekan masakan yang tersimpan lama tak sempat nak update. Kambing masak kicap. Resepi ini terdapat dalam buku 500 JUADAH PILIHAN KELUARGA. Memang buku ini agak complete kerana banyak masakan harian yang Ita kongsikan disini. Merangkumi pelbagai masakan dari lauk pauk, kuih muih, puding, kek dan biskut serta air. Sungguh berbaloi dengan harga cuma RM59.90. Ita juga tunjukkan dengan kaedah langkah demi langkah.

Jom Ita kongsikan resepinya. Mana tahu kan. Kot-kot nanti boleh masak untuk hidangan tengahari. 

KAMBING MASAK KICAP

Bahan-bahannya
400 gm daging kambing
1/3 cawan kicap pekat manis
1 sudu besar sos ikan
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1 biji bwang besar
2 biji cili padi
1/2 kiub pati ayam
1 biji tomato
1 inci halia-hiris
1 senduk kecil minyak masak

cara-caranya:

  1. Daging kambing dan garam digaul dan masukkan ke dalam kuali.
  2. Tutup kuali, guna api paling perlahan, biar hingga daging masak dan air daging kering.angkat, ketepikan.
  3. masukkan minyak, bawang besar, halia dan bawang putih. kacau rata.
  4. masukkan kicap pekat, sos ikan, kiub pati ayam, gula, tomato dan cili padi.
  5. akhir sekali masukkan daging dan kacau rata. sesuaikan rasa.
selamat mencuba, sehingga jumpa lagi di lain waktu, Inshaalah.

Selalu lah reda dengan tiap aturan Nya. Semuga hidup kita lebih tenang walaupun dugaan datang silih berganti. Tiap musibah ada hikmahnya. Tiap rezeki ada manafaatnya. Jangan lupa, rezeki yang kita perolehi tidak semesti milik kita sepenuhnya.

ASSALAMUALAIKUM..

Wednesday, 14 December 2016

CABARAN RAJA KUAH KNORR - PERINGKAT AKHIR

CABARAN YANG SENGIT, HEBAT, SEDAP DAN MENGUJAKAN..











 Ini lah pemenang Raja Kuah Knorr 2016. Tahniah!!



Hehehehe...masuk TV..ye..ye..



Antara hidangan peserta.. nampak sedap kan..



Mengendap kejap.. Baunya pun dah sedap ni..


Bagi yang telah mengikuti perkembangan pertandingan Cabaran Raja Kuah Knorr dari peringkat awal tentu sekali akan kenal perserta-peserta yang telah menang mengikut peringkat masing-masing. Pemenang telah kembali bertemu, berjuang, bertanding dengan penuh semangat di tempat tersohor di MAHA 2016 bertempat di Serdang.




Peraduan ini yang di adakan buat pertama kali di jangka dapat memberikan penghargaan lebih tinggi untuk hidangan masakan berkuah Melayu yang mempunyai populariti hebat dikalangan rakyat Malaysia. Pihak Unilever Food Solution mengambil usaha untuk meningkatkan kesedapan masakan berkuah dengan penggunaan stok ayam bagi merangsangkan citarasa berlainan.

Untuk 2016, cabaran RKK bergiat mencari hidangan kuah Melayu terbaik di Malaysia serta menghargai pengendali makanan berkreatif dalam usaha mereka memberi hidangan yang terbaik dalam salah satu hidangan kuah seperti kari, masak kicap dan masak lemak.



Saya sebagai salah seorang juri bergandingan dengan chef selebriti Mohd Johari Edris (lebih di kenali sebagai chef Jo), Chef profesional UFS Mohd Hazrin Mohd Din dan blogger makanan Nor Ariffin Hamzah telah menghadapi cabaran menentukan pemenang pemenang terbaik mengikut kriteria seperti kebersihan, persembahan dan citarasa.






Pemenang utama dari setiap peringkat kawasan akan menghadapi cabaran peringkat akhir di MAHA dimana pemenang utama Raja Kuah Knorr akan membawa pulang wang tunai sebanyak RM15,000, pakej umrah untuk 2 orang bernilai RM20,000, Hamper dari pihak penaja bernilai RM3,000 dan barangan dapur komersial bernilai RM3,000 menjadikan nilai keseluruhan berjumlah RM41,000. Sungguh lumayan, bukan? Bagi tempat kedua pula, pemenang kedua akan membawa pulang wang tunai RM7,500, hamper bernilai RM2,000 dan barangan dapur komersial bernilai RM2,000. Manakala tempat ketiga pula akan membawa pulang wang tunai RM3500, hamper dari pihak penaja sebanyak RM1000 dan barangan dapur komersial bernilai RM1000.

Peserta terdiri dari :

Budiman Bistari Mohamed, 41 (Utara)
Pengusaha trak makanan dari Selangor

Mohd Salezahrin Moh Salleh, 33(Selatan)
Peniaga katering dari Selangor

Raiei Mahidin, 58 (Sentral)
Pengusaha Resoran dari Sepang

Mohd Hilmi Mohd Alias Ahmad 27, (Pantai Timur)
Pemilik restoran dari Kedah

Cabaran Raja Kuah Knorr dijayakan bersama dengan penyertaan jenama peralatan dapur komersial Butterfly serta jenama Harmuni untuk santan dan kicap.

Dengan adanya peraduan seperti ini, tentu saja akan dapat menyemarakkan lagi dunia masakan di Malaysia dan melebarkan lagi kreativiti hasilan penggunaan produk Knorr. Tahniah buat pihak Unilever dan terima kasih kerana menjemput saya.


Monday, 31 October 2016

DEMO MEMASAK

DEMO MEMASAK DI MINI KARNIVAL KARANGKRAF, KB MALL KOTA BHARU



Assalamualaikum.. selamat pagi semua. Semuga pengunjung blog Ita kali ini semuanya beradadalam keadaan yang baik-baik sahaja. 

Mula kan harian anda dengan penuh kesyukuran. Setiap perbuatan haruslah dimulakan dengan yang baik. Jaga hati, jaga tutur kata, jaga budi bahasa. Pedulikan something yang bersifat negatif. Kerana akan membawa kerosakan fikiran dan hati kita.


Sedikit coretan yang nak Ita kongsikan kali ini. Demo memasak di mini karnival di KB Mall Kota Bharu bermula pada khamis yang lalu selama 3 hari yang berakhir pada hari ahad.

Ita di jemput untuk membuat sedikit demo memasak sebagai mewarnai agenda karangkraf pada hari pertama. Demo yang sangat ringkas namun gembira dengan undangan tersebut. Terima kasih.


Ita cuma membuat roti jala dan menjemput beberapa pelanggan karangkraf untuk mencuba membuat roti jala secara 'hand on'. Alhamdulillah, mereka menyangka membuat roti jala sangat susah. Part untuk kiraikan roti jala menjadi masalah kepada mereka, namun bila mereka mencuba beberapa kali, ternyata menjadi. Alhamdulillah.. 


Suatu ilmu yang dikongsikan amat mengembirakan Ita bila mereka berjaya membuatnya. Jadi, jangan fikir tak boleh ya..fikirkan boleh! Penting sekali,  kita mahu saja nak membuatnya.

Fikirkan boleh!!

Selesai memasak, sesi bergambar pula..hehehehe...


 Kemudian sesi makan-makan roti jala pulak ya. Ita sedikan masakan kari ayam sebagai hidangan pelengkap roti jala. Jom makan!!

Karnival ini berakhir pada hari sabtu.

Terima kasih karangkraf kerana menjemput saya ya..

Assalamualaikum..








Friday, 14 October 2016

AYAM MADU BERBIJAN

AYAM MADU BERBIJAN YANG SEDAP SENGOTI...



Assalamualaikum.. salam sejahtera dan selamat petang buat pengunjung blog Ita kali ini. Sebenarnya, ini adalah entry tertunda. Hidangan ini adalah hidangan semalam yang Ita masak untuk keluarga kesayangan.

Keadaan kesihatan yang tak berapa nak baik, menjadikan Ita memilih untuk memasak, makanan yang simple sahaja. Asalkan anak-anak dan suami suka dan kenyang. Daripada tak masak langsung atau beli di kedai, Ita lebih suka masak sendiri walaupun sangat ringkas. Mungkin dah terbiasa dengan memasak sendiri menjadikan ianya bukan bebanan buat Ita. Lebih menguntungkan lagi bila anak-anak dan suami tidak cerewet tentang hidangan apa yang Ita akan hidangkan. Alhamdulillah.

Sebenarnya, itu pun suatu rezeki kan.. Ya.. rezeki dikurniakan suami dan anak-anak yang tidak cerewet tentang makan minum, asalkan ada sudah memadai. 

Tak mahu coret panjang-panjang, jom Ita kongsikan dengan adik-adik dan sahabat semua ya.

Ayam Madu Berbijan
Bahan-bahannya:
6 keping kepak ayam
1/2 sudu kecil garam
3 sudu besar sos tomato
3 sudu besar sos cili
3 sudu besar kicap pekat manis
3 sudu besar cili kering yang dikisar
2 sudu besar madu
1 sudu besar bijan putih
minyak untuk menumis dan mengoreng
Bahan yang ditumbuk lumat:
3 inci kunyit
1 inci halia
1 sudu kecil garam
3 ulas bawang putih
cara-caranya:
1.Gaul bahan yang ditumbuk bersama ayam hingga rata.

2.Masukkan ayam ke dalam kuali dan masak hingga ayam empuk dengan api paling perlahan. jangan lupa tutup kuali ya.

3.Panaskan minyak dan goreng ayam sekejap hingga bertukar warna sahaja.

4.Angkat dan toskan.

5.Panaskan anggaran 4 sudu besar minyak masak. Boleh guna minyak lebihan gorengan ayam tadi ya.

6.Masukkan cili kisar, sos tomato,madu, sos cili dan kicap pekat.

7.Kacau rata hingga terbit minyak.

8.Akhir sekali masukkan ayam dan kacau rata.
Taburkan bijan ketika menghidang ayam tadi.

SELAMAT MENCUBA

Tuesday, 11 October 2016

BUAH-BUAHAN TEMPATAN

BUAH BUAHAN

Assalamualaikum...



Selamat pagi, mood berblog dah datang!!!


Okey, sementara mood dah datang ni..jom kita tengok apa yang nak dikongsikan nya ni.. hehehe... setelah berhari hari, berminggu minggu tak berblog, rasa gatal tangan lak nak berblog hari ni ya.. apa lah..pulak yang che ta nak sembang sangat hari ni.


Melihat blog kawan-kawan cantik sangat, timbul rasa nak menulis blog ni pulak. Sementelah, anak-anak ke sekolah jadi asa bersendirian tu.. terasa banyak lah pulak. Nak buat kerja berat-barat dah tak mampu. Nasib baik dan syukurnya tangan ni sihat jer nak tekan-tekan camera dan komputer. Alhamdulillah..

Kadang kala tu, kita terasa nasib kita malang sangat bila kesihatan kita di tarik sedikit oleh Allah, namun kita tak sedar sebenarnya Allah nak kita ingat kan dia, selalu nya bila kita ingatkan Dia, secara tak sengaja hati kita telah berdoa. Kan?? Ya Allah, kenapa lah aku jadi macam ni, berilah aku kekuatan untuk menempuh setiap ujian Mu. Kan? Haa.. camtu lah.. 

Tuahan sebenarnya sayang kat kita, bila kita kadang tu, terlupa akan dia..Dia akan tarik sedikit jer nikmat yang telah diberi Nya (percuma pulak tu..) untuk kita kembali mengingati Nya. Jadi, ceria-ceriakan diri kita ya,.. jangan nak bergundah gulana.. Jom kita kongsikan cerita Che ta pagi ni ya..

Bila melihat buah buahan yang banyak di dapur, terasa bersyukur sangat. nak-nak kalau kita ada melihat orang lain yang sangat susah. Nak menyediakan sesuap nasi pun bukan main sukar kan. Kita ni, terlalu banyak makanan, hingga tak tahu nak makan apa. Boleh main pilih-pilih jer nak makan apa. Jadi banyakkan bersyukur ya..

Rambutan ni Ita dapatkan dari rumah makcik yang tinggal tak jauh dari rumah Ita. Selalu adik atau ayah Ita yang selalu bawa dari kampung. Tapi kali ini Ita terasa mengidam pulak nak makan rambutan. Jadi, Ita talipon makcik nak pergi ke rumahnya untuk mendapatkan rambutan ni.





Bila dah pergi ke rumahnya tu bukan setakat rambutan sahaja, malah dengan buah duku sekali Ita dapat. Sedap sangat. Teringat kata ayah, buah dokong yang sama iras dengan duku dan langsat tu.. banyak sangat terbiar buruk di kebun kerana terlalu banyak buah dokong di pasaran. Jadi bila ayah bawa kepada Ita, Ita akan agih-agihkan kepada jiran dan kawan-kawan.


Teringat pesanan emak, jangan simpan makanan yang berlebihan. Rezeki harus di kongsikan. Dalam rezeki kita ada rezeki orang lain. Jadi, jika kita terasa tak mampu nak habiskan makanan kita, haruskan kita kongsikan dengan orang lain. Semuga rezeki yang kita terima itu mendapat berkat dan boleh di nikmati oleh orang lain juga.

Okey, sehingga jumpa lagi ya..

Assalamualaikum.


CUCUR PISANG

CUCUR PISANG




Assalamualaikum.. selamat pagi semua. semuga adik-adik dan para sahabat semua senangtiasa dalam rahmat Nya.

Breakfast pagi ini Ita just buat nasi goreng ikan bilis bersama cucur pisang. Ya, pisang Ita dah masak sikit-sikit. Ita tak letak 'carbide' kerana Ita tak mahu ia masak serentak. Ita mahukan ia masak sedikit demi sedikit supaya tidak membazir jika ia masak semua sekali. Nanti setandang masak sekali gus tak tahu nak buat apa kalau dah tak terdaya nak makan kerana banyak sangat kan.. Lagipun penggunaan carbide adalah dikatakan tidak selamat kerana pisang atau buah buahan yang menggunakan carbide tidak melalui proses masak secara semulajadi. Untuk mengetahui keburukan pisang atau buah buahan yang menggunakan carbide ini tidak selamat anda boleh sujuk DISINI. Semuga dengan perkongsian ini akan memberi manafaat kepada adik-adik dan para sahabat semua.


Selepas diagihkan kepada rakan dan jiran yang bertandang ke rumah, yang tinggal 4 sikat lagi untuk Ita dan keluarga. Ita bercadang nak membuat cup cake pisang, muffin pisang dan kek pisang. Tapi, harap-harap jangan harapan tinggal harapan. Semenjak dua menjak ni asyik ke laut jer keinginan nak memasak dan berlama-lama di dapur. Keadaan kesihatan yang tak berapa nak baik ni, nak duduk duduk dan baca buku sahaja mood nya. Hehehehe.. dan hari ini nasib baik, mood menaip ni timbul lak..

Okey, kita ke menu Ita pagi ini. Juast buat cucur pisang sebagai gandingan bersama nasi goreng Ita kali ini. Berikut, Kak Ita sertakan resepinya ya.

Cucur Pisang

A
4 biji pisang (Ita guna pisang berangan)
1/2 cawan gula
1 cawan air

B
Minyak secukupnya
gandum secukupnya (Ita guna 3/4 cawan)

Caranya:

Semua bahan A dikisar hancur.

Masukkan ke dalam bekas dan campurkan dengan gandum sedikit demi sedikit.

Masukkan gandum sekadar pekat sahaja. Kacau rata. Adunan mestilah boleh dituang dengan sudu semasa mengoreng. 

Panaskan minyak, sudukan adunan dan goreng hingga masak dengan api sederhana.


Okey sekian resepi ringkas untuk pagi ini ya, semuga di lain masa kita ketemu lagi. In Sha Allah.

Jangan lupa buku terbaru akak nanti ya.

Assalamualaikum