Monday, 31 October 2016

DEMO MEMASAK

DEMO MEMASAK DI MINI KARNIVAL KARANGKRAF, KB MALL KOTA BHARU



Assalamualaikum.. selamat pagi semua. Semuga pengunjung blog Ita kali ini semuanya beradadalam keadaan yang baik-baik sahaja. 

Mula kan harian anda dengan penuh kesyukuran. Setiap perbuatan haruslah dimulakan dengan yang baik. Jaga hati, jaga tutur kata, jaga budi bahasa. Pedulikan something yang bersifat negatif. Kerana akan membawa kerosakan fikiran dan hati kita.


Sedikit coretan yang nak Ita kongsikan kali ini. Demo memasak di mini karnival di KB Mall Kota Bharu bermula pada khamis yang lalu selama 3 hari yang berakhir pada hari ahad.

Ita di jemput untuk membuat sedikit demo memasak sebagai mewarnai agenda karangkraf pada hari pertama. Demo yang sangat ringkas namun gembira dengan undangan tersebut. Terima kasih.


Ita cuma membuat roti jala dan menjemput beberapa pelanggan karangkraf untuk mencuba membuat roti jala secara 'hand on'. Alhamdulillah, mereka menyangka membuat roti jala sangat susah. Part untuk kiraikan roti jala menjadi masalah kepada mereka, namun bila mereka mencuba beberapa kali, ternyata menjadi. Alhamdulillah.. 


Suatu ilmu yang dikongsikan amat mengembirakan Ita bila mereka berjaya membuatnya. Jadi, jangan fikir tak boleh ya..fikirkan boleh! Penting sekali,  kita mahu saja nak membuatnya.

Fikirkan boleh!!

Selesai memasak, sesi bergambar pula..hehehehe...


 Kemudian sesi makan-makan roti jala pulak ya. Ita sedikan masakan kari ayam sebagai hidangan pelengkap roti jala. Jom makan!!

Karnival ini berakhir pada hari sabtu.

Terima kasih karangkraf kerana menjemput saya ya..

Assalamualaikum..








Friday, 14 October 2016

AYAM MADU BERBIJAN

AYAM MADU BERBIJAN YANG SEDAP SENGOTI...



Assalamualaikum.. salam sejahtera dan selamat petang buat pengunjung blog Ita kali ini. Sebenarnya, ini adalah entry tertunda. Hidangan ini adalah hidangan semalam yang Ita masak untuk keluarga kesayangan.

Keadaan kesihatan yang tak berapa nak baik, menjadikan Ita memilih untuk memasak, makanan yang simple sahaja. Asalkan anak-anak dan suami suka dan kenyang. Daripada tak masak langsung atau beli di kedai, Ita lebih suka masak sendiri walaupun sangat ringkas. Mungkin dah terbiasa dengan memasak sendiri menjadikan ianya bukan bebanan buat Ita. Lebih menguntungkan lagi bila anak-anak dan suami tidak cerewet tentang hidangan apa yang Ita akan hidangkan. Alhamdulillah.

Sebenarnya, itu pun suatu rezeki kan.. Ya.. rezeki dikurniakan suami dan anak-anak yang tidak cerewet tentang makan minum, asalkan ada sudah memadai. 

Tak mahu coret panjang-panjang, jom Ita kongsikan dengan adik-adik dan sahabat semua ya.

Ayam Madu Berbijan
Bahan-bahannya:
6 keping kepak ayam
1/2 sudu kecil garam
3 sudu besar sos tomato
3 sudu besar sos cili
3 sudu besar kicap pekat manis
3 sudu besar cili kering yang dikisar
2 sudu besar madu
1 sudu besar bijan putih
minyak untuk menumis dan mengoreng
Bahan yang ditumbuk lumat:
3 inci kunyit
1 inci halia
1 sudu kecil garam
3 ulas bawang putih
cara-caranya:
1.Gaul bahan yang ditumbuk bersama ayam hingga rata.

2.Masukkan ayam ke dalam kuali dan masak hingga ayam empuk dengan api paling perlahan. jangan lupa tutup kuali ya.

3.Panaskan minyak dan goreng ayam sekejap hingga bertukar warna sahaja.

4.Angkat dan toskan.

5.Panaskan anggaran 4 sudu besar minyak masak. Boleh guna minyak lebihan gorengan ayam tadi ya.

6.Masukkan cili kisar, sos tomato,madu, sos cili dan kicap pekat.

7.Kacau rata hingga terbit minyak.

8.Akhir sekali masukkan ayam dan kacau rata.
Taburkan bijan ketika menghidang ayam tadi.

SELAMAT MENCUBA

Tuesday, 11 October 2016

BUAH-BUAHAN TEMPATAN

BUAH BUAHAN

Assalamualaikum...



Selamat pagi, mood berblog dah datang!!!


Okey, sementara mood dah datang ni..jom kita tengok apa yang nak dikongsikan nya ni.. hehehe... setelah berhari hari, berminggu minggu tak berblog, rasa gatal tangan lak nak berblog hari ni ya.. apa lah..pulak yang che ta nak sembang sangat hari ni.


Melihat blog kawan-kawan cantik sangat, timbul rasa nak menulis blog ni pulak. Sementelah, anak-anak ke sekolah jadi asa bersendirian tu.. terasa banyak lah pulak. Nak buat kerja berat-barat dah tak mampu. Nasib baik dan syukurnya tangan ni sihat jer nak tekan-tekan camera dan komputer. Alhamdulillah..

Kadang kala tu, kita terasa nasib kita malang sangat bila kesihatan kita di tarik sedikit oleh Allah, namun kita tak sedar sebenarnya Allah nak kita ingat kan dia, selalu nya bila kita ingatkan Dia, secara tak sengaja hati kita telah berdoa. Kan?? Ya Allah, kenapa lah aku jadi macam ni, berilah aku kekuatan untuk menempuh setiap ujian Mu. Kan? Haa.. camtu lah.. 

Tuahan sebenarnya sayang kat kita, bila kita kadang tu, terlupa akan dia..Dia akan tarik sedikit jer nikmat yang telah diberi Nya (percuma pulak tu..) untuk kita kembali mengingati Nya. Jadi, ceria-ceriakan diri kita ya,.. jangan nak bergundah gulana.. Jom kita kongsikan cerita Che ta pagi ni ya..

Bila melihat buah buahan yang banyak di dapur, terasa bersyukur sangat. nak-nak kalau kita ada melihat orang lain yang sangat susah. Nak menyediakan sesuap nasi pun bukan main sukar kan. Kita ni, terlalu banyak makanan, hingga tak tahu nak makan apa. Boleh main pilih-pilih jer nak makan apa. Jadi banyakkan bersyukur ya..

Rambutan ni Ita dapatkan dari rumah makcik yang tinggal tak jauh dari rumah Ita. Selalu adik atau ayah Ita yang selalu bawa dari kampung. Tapi kali ini Ita terasa mengidam pulak nak makan rambutan. Jadi, Ita talipon makcik nak pergi ke rumahnya untuk mendapatkan rambutan ni.





Bila dah pergi ke rumahnya tu bukan setakat rambutan sahaja, malah dengan buah duku sekali Ita dapat. Sedap sangat. Teringat kata ayah, buah dokong yang sama iras dengan duku dan langsat tu.. banyak sangat terbiar buruk di kebun kerana terlalu banyak buah dokong di pasaran. Jadi bila ayah bawa kepada Ita, Ita akan agih-agihkan kepada jiran dan kawan-kawan.


Teringat pesanan emak, jangan simpan makanan yang berlebihan. Rezeki harus di kongsikan. Dalam rezeki kita ada rezeki orang lain. Jadi, jika kita terasa tak mampu nak habiskan makanan kita, haruskan kita kongsikan dengan orang lain. Semuga rezeki yang kita terima itu mendapat berkat dan boleh di nikmati oleh orang lain juga.

Okey, sehingga jumpa lagi ya..

Assalamualaikum.


CUCUR PISANG

CUCUR PISANG




Assalamualaikum.. selamat pagi semua. semuga adik-adik dan para sahabat semua senangtiasa dalam rahmat Nya.

Breakfast pagi ini Ita just buat nasi goreng ikan bilis bersama cucur pisang. Ya, pisang Ita dah masak sikit-sikit. Ita tak letak 'carbide' kerana Ita tak mahu ia masak serentak. Ita mahukan ia masak sedikit demi sedikit supaya tidak membazir jika ia masak semua sekali. Nanti setandang masak sekali gus tak tahu nak buat apa kalau dah tak terdaya nak makan kerana banyak sangat kan.. Lagipun penggunaan carbide adalah dikatakan tidak selamat kerana pisang atau buah buahan yang menggunakan carbide tidak melalui proses masak secara semulajadi. Untuk mengetahui keburukan pisang atau buah buahan yang menggunakan carbide ini tidak selamat anda boleh sujuk DISINI. Semuga dengan perkongsian ini akan memberi manafaat kepada adik-adik dan para sahabat semua.


Selepas diagihkan kepada rakan dan jiran yang bertandang ke rumah, yang tinggal 4 sikat lagi untuk Ita dan keluarga. Ita bercadang nak membuat cup cake pisang, muffin pisang dan kek pisang. Tapi, harap-harap jangan harapan tinggal harapan. Semenjak dua menjak ni asyik ke laut jer keinginan nak memasak dan berlama-lama di dapur. Keadaan kesihatan yang tak berapa nak baik ni, nak duduk duduk dan baca buku sahaja mood nya. Hehehehe.. dan hari ini nasib baik, mood menaip ni timbul lak..

Okey, kita ke menu Ita pagi ini. Juast buat cucur pisang sebagai gandingan bersama nasi goreng Ita kali ini. Berikut, Kak Ita sertakan resepinya ya.

Cucur Pisang

A
4 biji pisang (Ita guna pisang berangan)
1/2 cawan gula
1 cawan air

B
Minyak secukupnya
gandum secukupnya (Ita guna 3/4 cawan)

Caranya:

Semua bahan A dikisar hancur.

Masukkan ke dalam bekas dan campurkan dengan gandum sedikit demi sedikit.

Masukkan gandum sekadar pekat sahaja. Kacau rata. Adunan mestilah boleh dituang dengan sudu semasa mengoreng. 

Panaskan minyak, sudukan adunan dan goreng hingga masak dengan api sederhana.


Okey sekian resepi ringkas untuk pagi ini ya, semuga di lain masa kita ketemu lagi. In Sha Allah.

Jangan lupa buku terbaru akak nanti ya.

Assalamualaikum

Monday, 26 September 2016

MAJALAH SAJI OKTOBER 2016

ITA DI MAJALAH


Assalamualaikum... bertemu kembali di alam maya kali ini. Alhamdulillah, syukur sangat-sangat masih mampu menikmati pemberian Nya yang tak terbayar oleh kita sebagai hamba Nya.

Kali ini Ita nak kongsikan cerita Ita di majalah SAJI bulan Oktober 2016. Kisah Ita kali ini berkisahkan cerita blogger. Seperti kawan-kawan sedia maklum, terjerumusnya Ita di kancah blogger ini adalah kerana minat memasak yang melampau, ditambah pula dengan keinginan perkongsian setiap resepi yang Ita masak setiap hari. 

Kadang kala Ita selit kan juga cerita-cerita keluarga Ita dan cerita lain yang Ita rasa boleh dikongsikan dengan teman-teman semua. Menariknya SAJI kali ini bukanlah kerana cerita Ita sahaja malah, chef lain yang lebih gah dan ternama turut dimuatkan. Antara nya, Fizo Omar yang berkongsikan cerita mengenai restoran Fizomawar.

Selain itu juga chef Zaidah dan pelakon terkenal, Mahmud Ali Basha turut berkongsi cerita.



Intai Blogger, adalah ruang buat Ita kali ini. Jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan majalah SAJI ya.. ada beberapa resepi yang Ita kongsikan kali ini.


Antara resepi yang Ita kongsikan dalam majalah saji kali ini. Semuga ia nya memberi manafaat kepada pembaca semua.

Okey sehingga jumpa lagi.

Assalamualaikum..

Wednesday, 21 September 2016

PERCUTIAN DI MELAKA

MELAKA DESTINASI KAMI

Assalamualaikum.. selamat pagi dan salam sejahtera buat pengunjung blog Ita dan agak bersawang ni.. Lama betul tak update blog rasanya. Bukan takde bahan nak di kongsikan tapi bila ada penyakit malas nak menghadap komputer,  ini lah jadinya..hehehehe.. entah kemana-mana mood ni pergi..bukan takat ke laut..ke langit ke 7 kot..hehehe..

Kali ini ita nak kongsikan percutian Ita bersama suami dan anak lelaki Ita di melaka. Bukan tak pernah pergi ke Melaka ni tapi bukan selalu.. beberapa kali sahaja. 

Kali pertama Ita ke Melaka, ketika rombongan sekolah pada tahun 1986. Suka sangat masa tu, sebab sebelum ni tahu dan dari buku sejarah dan cerita orang sahaja tentang Melaka. Bila dapat tengok sendiri, alahai .. sukanya.. Ambil gambar tu tak usah cerita lah.. kalau boleh tepi tandas pun nak tangkap gambar. Dah lah masa tu kamera masih guna filem lagi.. bergulung-gulung filem dibeli. Tak ingat dah, balik asrama duit dah habis. Nasib baik, makan minum asrama dah sediakan. Memang suka sangat-sangat lah.

Tapi bila dah berkahwin, kita selalu di halang oleh tugasan dan tanggungjawab. Nak pergi kena plan awal-awal. Tak boleh sesuka hati nak pergi. Alhamdulillah nya, hubby pun kaki melancong macam Ita. Jadi nya, ia lebih memudahkan keinginan kita tercapai. 

Namun Ita tak dapat berjalan ke banyak tempat lantaran kesihatan yang tidak mengizinkan. Ita ke Melaka kali ini selama 4 hari namun Ita dapat keluar berjalan hanya 2 hari sahaja kerana masuk hari ke 3, Ita sudah tidak sihat dan kena banyak berehat. Namun ianya sangat mengembirakan Ita kerana sudah lama kami tak pergi bercuti.

Berikut Ita kongsikan beberapa keping gambar yang Ita abadikan di sana bersama suami dan anak.


Hari kedua Ita berjalan di sekitar bandar Hilir sahaja. Di situ pun sudah memadai untuk menikmati panorama yang pelbagai.

 Singgah muzium Islam sekejap..

Menginap di Swiss Garden Hotal & Residence. Tingkat 23, sunggup gayat rasa nya. Kolam tu nampak tu berada di tingkat 9.


Penat berjalan, kami menyewa basikal.. supaya dapat pergi jauh sikit..


Sempat membeli sepasang kebaya sebagai kenangan..


Sungguh cantik beca mereka..




Tak lupa ole-ole yang Ita beli dari Melaka.. Mangkuk tingkat atau sia.


Percubaan untuk menjadi Baba celup dua beranak ini tidak menjadi kerana kurang fasih berbahasa mereka..hehehehe..

Okey hingga jumpa lagi lain waktu...

Assalamualaikum.

Saturday, 16 July 2016

POP CORN

POP CORN MUDAH DAN SEDAP



Assalamualaikum.. selamat petang. Apa khabar semua. Harap semuanya baik-baik belaka ya. Masih puasa enam? Alhamdulillah.. Ita dah habis puasa enam. Hari ni dah raya pun.  Niat awal nak buat tapai pulut hitam, namun kesihatan tak berapa nak baik semenjak empat hari lepas membantutkan niat asal nak beraya sakan..hihihihi..

Takpe lah, janji puasa enam dah pun selamat kan?? Tambahan lagi kalau berpuasa bersama suami pulak. Tentu saja kegembiraannya lebih berganda kan?

Apa pun, untuk santai petang-petang dan sebagai jajan anak-anak, Ita buatkan tuk mereka pop corn. Nak resepinya tak? Tentu saja, ita rela kongsikan resepi yang sangat mudah ini. semudah membuat air teh "O" aja..

POP CORN

bahan-bahannya:

250 gm jagung biji (ala..yang kering tu..)
2 sudu besar mentega ( guna buttercup-sedap)
2 sudu besar minyak minyak masak

bahan karamel:
4 sudu besar gula
4 sudu besar gula perang
6 sudu besar mentega (buttercup Ita guna)

Cara-cara:

  1. panaskan minyak dan mentega hingga cair.
  2. bila panas masukkan 2 biji jagung dulu untuk testing.
  3. bila biji jagung tu meletup, masukkan semua biji jagung dan tutup kuali.
  4. cuba lenggang-lenggang kan kuali supaya rata.
  5. Kalau guna tutup kuali yang berkaca pun bagus sebab boleh nampak jagung yang dah menjadi pop corn tu..
  6. pastu tutup api.
  7. Membuat karamel: guna kuali lain, panaskan mentega, gula perang dan gula pasir. 
  8. kacau hingga gula mencair dan sebati. Jangan guna senduk kayu ya, nanti melekat dan meyerap pada senduk.
  9. bila dah cair tu, masukkan pop corn dan kacau rata.
Resepi ni Ita dapat banyak sangat. kalau nak cuba sedikit dulu boleh buat separuh ya. Semuga dengan terkongsinya resepi ini akan memberi manafaat kepada kawan-kawan semua.

Assalamualaikum..