Friday, 12 September 2014

KERABU BEKO

ASSALAMUALAIKUM..


Apa khabar semua. Harap semuanya dalam lindungan Allah s.n.t. Di hari jumaat yang mulia ini, penghulu segala hari..,  banyak amalan sunat yang boleh kita lakukan. Oleh sebab itu, mari lah kita menghafal zikir-zikir pendek supaya dalam apa jua keadaan kita dapat membasahi bibir kita dengan zikir. Insyallah..

Hari ini adalah hari hujung minggu di Kelantan.., syukur dapat berkumpul semua ahli keluarga. Sesungguhnya dalam sebanyak-banyak hari..hujung minggu lah yang sering dinanti-nantikan. Ya..kerana hari ini,..kita dapat bersama anak2 melakukan pelbagai aktiviti dan berkongsi pelbagai cerita. 



Ita nak kongsikan satu resepi yang dihidangkan untuk makan tengahari tadi. Ita tak pasti dikawasan lain ada tak masakan yang Ita masakkan ini. Nak tahu apa dia... KERABU BEKO. Ya beko atau nama lainnya bonglai atau bahasa sains nya Oroxylum Indicum. Tetapi di Grik buah ini dikenali sebagai pokok ketua kampung kerana ia banyak kegunaannya.


Mungkin sesetengah orang tidak mengetahui khasiat dan kegunaannya. Bentuknya seperti pedang dan panjangnya lebih kurang 50 cm. Buahnya digunakan ketika muda kerana apabila tua ia menjadi keras dan tidak dapat digunakan lagi. Ia dibakar diatas bara api sebelum dijadikan kerabu atau ulam untuk mengurangkan rasa pahitnya.

Namun ia juga mempunyai beberapa khasiat untuk rawatan seperti mengatasi masalah demam. Dikatakan juga sekiranya badan bertoksid atau mempunyai penyakit, dikatakan lumuran dari ramasan daun ke badan anda akan mengeluarkan lendir walaupun daun ini sendiri tidak berlendir.



Jom kita semak resepinya.




Bahan-bahannya:


2 keping buah beko - direbus hingga lembut
2 ekor ikan - dibakar 
4 biji bawang merah
1 biji cili merah
2 cawan santan pekat
1 camca teh garam
1 sudu besar lada hitam
1 cawan kelapa - digoreng tanpa minyak








Cara-caranya :






Buah beko di rebus hingga lembut dan dipotong nipis-nipis. Ketepikan. Sepatutnya Buah beko ini dibakar diatas bara api tetapi Ita rebus jer..












Kelapa parut di goreng tanpa minyak hingga warna keemasan. Ketepikan.










Bawang merah, ikan yang dibakar, lada hitam dan garam dicampur sekali dan ditumbuk hingga lumat.




Campurkan semua bahan bahan dan gaul sebati.



Okey dah siap... jangan tak cuba ya. kerabu ini memang sedap. Ita dulu pun tak tahu jugak ada sejenis kerabu yang macam ni.. tapi bila dah tahu.. selalu aje buat. Memang kadang-kadang agak susah jugak untuk mendapatkan buah beko ini. Sebab tu agaknya buah ini harganya pun RM3 sekeping. Boleh tahan jugak. Apapun..jangan tak cuba tau..

Bye..semuga ketemu lagi.

SELAMAT MENCUBA



sumber: Google.
http://perihalbarah.blogspot.com/2013/04/khasiat-pokok-beka.html