Wednesday, 1 October 2014

AYAM MASAK LEMAK CILI BERSAMA LABU

Ayam Masak Lemak Cili Bersama Labu.. Ha..ha.. Nasib Kaulah Labu..

Assalamualikum..


Salam sejahtera buat teman-teman ya.. Hari ni..Ita nak kerjakan labu-labi.. Kesukaan suami dengan masakan ini menyebabkan Ita makin bersemangat nak masak untuk dia..tapi yang sedihnya bila berat badan nya semakin naik.. Rasa seperti pembunuh senyap pulak.. Tak mahulah macam tu.. Kadang tu rasa sedih gak bila tengok dia makan  bertambah-tambah. Nampaknya Ita kena control jenis pemakanan dah ni.. Kena kurang kan santan dan makanan berminyak untuk dia. Nak tunggu dia reject makanan tak berlemak memang susah sebab apa yang Ita hidangkan itulah yang dia makan.


Jadi..Ita kena sendiri mau ingat.. pilih makanan yang sesuai untuk diet dan kesihatan.



Makanan yang paling Nabi gemari adalah daging, beliau bersabda yang bersabda yang bermaksud:
" Bahawa daging itu menambahkan pendengaran dan daging juga penghulu makanan di dunia dan akhirat, dan juga sekiranya aku minta kepada Tuhanku bahawa ia memberikan kepadaku pada tiap-tiap hari, nescaya dianugerahinya".

Kadang-kadang Nabi SAW makan roti berkuah dengan daging dan buah labu. Beliau suka kepada buah labu dan mengatakan: "Bahawa labu itu pohon saudaraku Yunus AS"

Aishah RA berkata: Rasullah SAW bersabda yang bermaksud " Hai Aishah apabila kau masak gulai, maka perbanyakkan dalamnya buah labu kerana labu itu menguatkan hati yang duka".

Adalah Nabi SAW memakan daging burung yang ditangkap oleh orang lain, dan beliau tidak menangkap burung itu dan tidak memburu burung itu sendiri, beliau suka orang  lain menangkap dan membawa kepadanya.

KHASIAT BUAH LABU

1.Vitamin A. Labu kuning merupakan salah satu bahan yang digunakan dalam  perubatan tradisional untuk mengatasi masalah vitamin A yang memungkinkan kita dijangkiti pelbagai jenis penyakit.

2.Kulit halus berseri. Sekiranya anda mengidam kulit yang halus dan berseri, amalan memakan buah labu adalah jawapannya.

3. Antioksida.  Amalan memakan buah labu juga baik kerana ia bertindak sebagai antioksida yang memperlahankan proses penuaan serta memperbaiki sel-sel dalam badan yang telah rosak.

4.Rabun Malam. Selain masalah kulit kusam dan tidak bermaya, buah labu juga elok bagi anda yang menpunyai masalah rabun terutama rabun malam. Bagi yang mempunyai masalah ketidakseimbangan gula dalam darah juga digalakkan agar memakan labu sekerap yang boleh.

5.Masalah paru-paru. Buah labu baik untuk dimakan sekiranya anda mengalami masalah pembengkakkan sendi dan masalah paru-paru. Mudah sahaja, ambil biji labu dan dan dikisar serta dicampurkan dengan jus lobak merah dan terus diminum. Biji labu biasanya akan kelat tapi akan hilang bila dicampurkan dengan jus lobak merah malah sudah menjadi enak.





Jom kita semak resepinya ya.

Bahan-bahannya:

400 gm ayam
1 batang serai dititik
2 cawan air
1/4 labu - dibuang kulit dan dipotong
1 cawan santan
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula
3 biji cili api - ditumbuk
1 keping asam gelugor
1/2 kiub pati ayam


Bahan kisar:

1       inci lengkuas
1 1/2 inci kunyit
3       ulas bawang putih
1       sudu besar ikan bilis
5       biji  bawang merah
5       biji  cili kering - dipotong, buang biji dan rendam air panas hingga lembut

Caranya:


  1. Masukkan air dan bahan kisar kedalam periuk.
  2. Rebus ayam dan labu hingga separuh masak.
  3. Masukkan santan, garam, gula cili api dan asam gelugor berserta serai.
  4. Tunggu hingga ayam empuk. Masukkan kiub ayam.
  5. Sesuaikan rasa.
  6. Kacau perlahan-lahan tanpa henti supaya santan tak berketul.
  7. Perlahankan api. Tunggu hingga ayam empuk.
  8. Angkat dan hidangkan.

Hmm.. senangkan... bolehlah dicuba ya. Kat rumah Ita, hidangan ni.. memang menjadi kesukaan. Dan.. Ita gandingkan dengan kerabu pucuk paku. Masyallah.. kena dengan selera kita orang..he..he..



sumber :http://salamsejahtera66.blogspot.com/2013/01/makanan-kegemaran-nabi-saw-khasiat-buah.html