Tuesday, 23 December 2014

DURIAN BELANDA

ASALNYA MAKAN KERANA SEDAP JER..


Assalamualaikum.., kali ini nak cerita pasal buah ni pulak. kat kampung Ita dulu panggil durian sayur, tapi bila pindah ke Kota Bharu.. orang sini panggil durian selat pulak. Tapi ada juga orang panggil durian belanda. Dekat tepi perigi rumah nenek ada pokok durian belanda ni dulu. Tapi bila tinggal sendiri, Ita terasa nak makan buah ni tapi tak selalu ada kat pasar. so.., Ita ambik inisiatif untuk tanam sendiri pokok ni kira-kira 7 tahun yang lalu. Ajak hubby cari kat kedai menjual pokok-pokok tanaman. Kalau tak silap masa tu harganya dalam RM10 jer, juga Ita beli pokok delima dan pokok nona. Ita tanam serentak pokok-pokok tu.. alhamdulillah semuanya hidup subur dan berbuah.

Hubby tak suka bercucuk tanam macam Ita. jadi dia tak ambik kisah pun kalau Ita nak bertanam pokok-pokok ni. Ita suka tanam pokok,..  kalau berkesempatan. nak-nak pokok pisang berangan atau pisang nangka. tak perlu nak siram. Letak jer atas tanah cukup masa ia berbuah. Senang sangat. 

Bila kali pertama pokok ni berbuah.. sukanya la.. makan sepuas-puasnya. hasil air tangan sendiri tanpa tahu khasiat dan kemudaratannya pun. Semata-mata kerana sedap jer. Tapi bila di ceritakan tentang kebaikkannya.. ya Allah.. banyak betul khasiatnya. Alhamdulillah.. Bukan setakat sedap ni malah banyak pulak kebaikannya.

Antaranya di kata buah durian belanda ini memberi kesan anti tumor/kanser yang sangat kuat. Malah juga memberi kesan anti bakteri, anti fungus, berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, stress dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik. 

Tidak terbatas kepada buahnya sahaja, malah pokok, daun dan akarnya dikata juga mempunyai khasiat. Institusi Sains Kesihatan Amerika telah membuat penyelidikan dan mendapati pokok dan buahnya berupaya menyerang sel-sel kanser secara semulajadi dan efektif. Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah jangkitan dari mematikan. Pesakit akan merasa lebih sihat dan kuat semasa proses rawatan atau peyembuhan. Ia juga dikatakan dapat menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.


Dari segi nilai pemakanan pula. dikatakan buah durian belanda ini mempunyai karbohidrat, terutama fruktosa. Serta juga, mengandungi sejumlah besar vitamin C, B1 dan B2.

emm, bagus jugak kalau diamalkan ni. Jadi, nampaknya Ita kena teruskan dengan pengamalan memakan buah durian belanda ni. Lagi pun, ia tak perlu nak masak bagai. Makan terus dari ladang..he..he.. fresh! (Riaklah tu.. ada sepokok pun dan kira ladang)  Tapi nak juga rasanya mendecokannya dengan membuat puding atau cupcake menggunakan durian belanda ni..

okey itu saja untuk kali ni  

assalamualaikum..


 Sumber:  http://nadiaradzif.blogspot.com/2013/12/buah-dan-daun-durian-belanda-untuk.html