Tuesday, 14 April 2015

BUNGA BUNGA DI HALAMAN

BUNGA-BUNGA PUN BERSEDIH..


Assalamualaikum.. pagi ini Ita tak mahu bercerita tentang masakan atau makanan. Ya lah.. sesekali nak juga bercerita tajuk lain pulak kan. Ita nekad nak membaja halaman Ita hari ini. Dengan bantuan anak-anak yang masih ada di rumah, menjadikan kerja Ita lebih mudah. Senang cerita, Ita arahkan ajer..apa yang Ita nak kan, dan membiarkan mereka membuatnya. Harap-harap anak-anak ikhlas menolong uminya ini.

Melihat pokok-pokok di halaman banyak yang rosak daunnya akibat dari belalang dan serangga lain. nak-nak bunga-bunga ros habis digigit serangga. Agak nya, rasa ros sedap macam sirap ros yang dijual tu agaknya. Daun bunga-bunga kertas tak pulak dimakannya. Lebih memilukan bila pokok-pokok keladi yang tidak berbungga juga di makan serangga. Dahlah pokok keladi tak ade bungga, yang cantiknya cuma daunnya,.. pun dimakan serangga.

Ita cuba menyembur racun serangga pada bungga-bungga ros dihalaman tapi nampaknya, daun nya jadi tak menarik. Ita terfikir nak membuat racun serangga buatan sendiri. Pernah jugak Ita terbaca racun serangga buatan sendiri di buat dengan cili padi dan bawang putih yang dikisar hancur, tapiskan dan semburkan pada pokok2 bunga. Nanti Ita nak cuba buat. Kalau berjaya Ita akan kongsikan nanti ya.



Namun Ita nak juga kongsikan teknik-teknik membaja yang Ita dapati dari encik google. Semuga dengan tip-tip yang Ita dapati ini, dapat kita kongsikan untuk manafaat bersama. Doa Ita kepada yang sudi sharekan ilmu nya di internet ini akan mendapat ganjaran dan pahala yang besar disisi Nya.

Mengikut tip dari blog Hanif idrus, dia menggunakan baja tahi kambing yang direndam di dalam baldi semalaman. Kemudian keesokkannya di siram keatas bungga nya. Tahi kambing yang melarut dalam air itu senang diserap oleh pokok-pokok bunga. Dan ternyata bunga-bunga nya tumbuh subur seperti diri nya., hehehe.. tapi Ita tak boleh nak buat macam tu, rasanya. The best pun, Ita akan minta tahi kambing yang dibakar oleh seorang pakcik yang menternak kambing di tempat Ita tinggal sekarang. Sebab tahi kambing yang dibakar sudah tak ada bau. Pak cik tu, pernah bagi 1 guni dahulu, dan hubby Ita letak dekat pokok bunga kemboja sahaja..hehehe.. Tapi bila encik hanif kata, tahi kambing tu bagus.. Ita nak cuba minta lagi dengan pakcik jiran Ita tu..hehehee... namun rasanya tak sanggup sangat buat macam hanif tu.. Cukup tahi kambing bakar sahaja..hihihihi.. 


Setakat ini, Ita masih menggunakan baja yang dibeli dari kedai-kedai bunga. dah sinonim dengan baja merah untuk bungga dan baja hijau untuk pokok berdaun. Tapi, kalau ada alternatif yang lebih jimat, Ita nak jugak berjimat seperti menggunakan tahi kambing atau tahi ayam yang telah diproses.. 



Bagi Kak yah pulak (blognya Jom tanam bunga bersama kak Yah), dalam blog nya. Kak Yah menasihati agar kita memilih baja yang mengandungi tiga unsur iaitu Nitrogen, Fosforus dan kalium. Ini adalah kerana nitrogen berfungsi untuk melebatkan dan menyuburkan daun. Fosforus pulak untuk merangsang pertumbuhan akar dan kalium pulak untuk membantu pertumbuhan bunga dan buah.


baja kimia pulak mengandungi bahan kimia tetapi ada baik dan buruknya. baiknya kerana mudah diserap oleh akar tanaman dan buruknya kerana baja ini akan mengundang masalah kalau terlebih. Pokok akan kelihatan seperti terbakar. Itu yang dinyatakan dalam blog Kak Yah.

So far, Ita hanya menggunakan baja merah biji-biji dan yang hijau sahaja. manakala untuk pokok-pokok orkid Ita menggunakan baja tahi kambing yang sudah di proses.

Berikut adalah sebahagian bunga-bunga yang terdapat dihalaman rumah Ita. Bukan apa, jika ada tetamu datang, sejuk jer mata tetamu yang memandang. Ita gembira kalau tetamu Ita datang dan merasakan selesa bila berada di rumah Ita. Alhamdulillah.







 Lain bunga, lain penjagaannya. Sesetengah bunga tak tahan dengan cuaca panas, manakala sesetengah bunga tahan panas dan tak mahu berada di tempat teduh. Paling suka sekali melihat bungga raya yang berlapis-lapis dan pelbagai warna. Bunga raya lebih lasak, jika dibandingkan dengan ros. Lebih senang penjagaannya.




Paling seronok, tentunya bila pokok bunga berbunga.. sejuk mata yang memandang kan. Sedar sekejap dengan nikmat Allah yang menciptakan tumbuhan yang pelbagai jenis dan pelbagai tujuannya.



Ita hiaskan di sudut tangga Ita dengan kekwa yang lebat berbunga ini. Supaya bila kaki melangkah jer ke rumah terpandang bunga yang pelbagai warna.



Banyak Ita semaikan kekwa ni kerana ia mudah di jaga dan tak banyak karenah..hehehe..










Bunga-bunga ros Ita letakkan dibawah pokok mangga epal ni. Nampaknya buah pun lebat.. suka agaknya dia bila Ita letakkan ros bawah naungannya..hihihi..

Okey hingga jumpa lagi 

Assalamualaikum..