Wednesday, 6 May 2015

KHASIAT DAUN PANDAN

DAUN PANDAN BANYAK KHASIATNYA...





ASSALAMUALAIKUM... salam sejahtera dan selamat pagi. Dan breakfast? Ke masih lagi memikirkan nak makan apa breakfast pagi ni..hehehe.. tak kisah kuih apa pun asalkan dari air tangan kita, itu dah memadai.

Pagi ni Ita nak kongsikan khasiat daun pandan. Ita memang amat sukakan haruman daun pandan. Tapi tak jugak Ita tanam. Selalu aje beli kat pasar.

Tetiba terfikir nak tanam daun pandan sebab Ita kerap sangat menggunakan daun pandan dalam masakan seharian Ita. Bila nak membuat kuih tako mula lah mencari saudara mara yang tanam pokok pandan ni..hihihihi.. kalau nak membeli, jenuh ler.. Sebanyak-banyak bunga dan sayur kenapa Ita tak menanam daun pandan. Mungkin sebabkan terbiasa nak guna sikit beli, nak guna banyak cari rumah ma atau saudara mara..overlook..hihihi..

Daun pandan ni memang banyak khasiat nya. Suami Ita kalau balik ke rumah ma (ibu) Ita di Machang akan ambil banyak daun pandan dan letak dalam keretanya dan dalam peti supaya bila buka peti sejuk terus dapat aroma daun pandan.



Dalam nasi lemak lak.., kalau tak letak daun pandan memang tak sah. Memang takde ummph!! nasi lemak tu, kalau tak letak daun pandan. Seingat Ita kalau kat kampung Ita dulu, setiap rumah mesti nak tanam daun pandan. Ya lah, daun yang banyak kegunaannya kan. Kalau buat kenduri kecil untuk majlis cukur janmbul pun nak kena guna daun pandan jugak. Bukan setakat nak letak dalam masakan atau hidangan jer, malah nak letak dalam bunga rampai yang yang dicampur dengan hirisan bunga-bunga lain.


Suka ingat kecil-kecil dulu, dapat bunga rampai yang ada duit, mesti suka. Ita tak pasti kat tempat lain. Kat kampung Ita dulu kalau dalam bunga rampai tu orang-orang tua akan letak syiling, pastu bila bagi pada budak-budak yang menadahkan bunga rampai tu, yang mana akan dapat syiling memang suka melompat-lompat lah. Tapi suasana tu dah tak ada sekarang.. Takat syiling 10 sen budak-budak tak pandang dah..hehehehe.. tu cerita hampir 40 tahun yang lalu..semuanya hilang di telan zamann. emmm...

Ada 9 (sembilan) khasiat daun pandan wangi untuk kesihatan yang Ita dapat dari encik google. Antaranya:

 Menurunkan darah tinggi

Ambil beberapa helai daun pandan wangi, masak bersama 2 gelas air hingga mendidih. Masak sehingga air menjadi 1/2 gelas sahaja. Emm..ni kena masak lama ni. Tunggu hingga sejuk dan amalkan meminumnya selalu.., insyaallah tekanan darah akan turun.

Mematikan kuman dalam darah

Amalan meminum air rebusan daun pandan juga akan membolehkan kuman dalam darah mati dan tubuh lebih sihat.

Supaya makanan lambat basi

Memasukkan daun pandan dalam masakan atau minuman dikatakan untuk mengelakkan makanan cepat basi.



Melembutkan daging

Menurut orang tua-tua, jika daun pandan dimasukkan ke dalam masakan berdaging akan menjadikan daging tersebut lebih lembut.

Melicinkan kulit

Untuk mendapatkan kulit yang halus dan licin, boleh amalkan petua ini. Ambil beberapa helai daun pandan dan tumbuk lumat. Perahkan beberapa titik dan minum bersama pisang.

Mengecutkan rahim

Bagi wanita berpantang, amalkan meminum air rebusan akar pandan selama 40 hari, Insyaallah, dapat mengecutkan rahim para ibu-ibu yang berpantang.

Menyembuhkan payudara bengkak

Ambil beberapa helai daun pandan dan tumbuk lumat. Gaulkan bersama kapur makan dan lekatkan pada payudara yang bengkak. Insyaallah. payudara bengkak kembali surut.

Menambah nafsu makan

Kepada yang selalu hilang selera atau hilang nafsu makan. Cuba amalkan meminum air rebusan pandan setiap pagi dan petang. Dengan mengambil beberapa helai daun pandan dan rebus hingga air tinggal separuh, bila dingin boleh terus meminumnya. Amalkan selalu, Insyaallah..terbuka selera makan anda.

Mengatasi masalah gelisah

Jika anda terasa selalu gelisah dan emosi terutama waktu malam. Ambil beberapa helai daun pandan dan dihiris halus. Dicampurkan dengan segelas air mendidih. Biarkan sekejap atau hingga suam, tapis lalu diminum. Insyaallah, rasa gelisah anda akan berkurangan.

Okey, itulah antara khasiat-khasiat yang Ita dapati dari encik google, semuga memberi manafaat kepada yang memerlukannya. Insyaallah, Ita sendiri akan cuba mengamalkannya mengikut keinginan dan kesesuaian pada kehendak Ita. 

Selain kegunaannya dalam masakan, rupanya banyak juga khasiat lain yang boleh kita manafaatkan ya. Emm..nampaknya Ita dah kena mula menanam pandan banyak-banyak ni..

Okey hingga ketemu lagi dilain waktu...insyaallah...

Assalmulaikum.


http://www.petuatradisional.com/tips/khasiat-daun-pandan
http://manfaatbuahdaun.blogspot.com/2014/10/10-manfaat-daun-pandan-wangi-untuk.html
-Gambar-gambar: Ehsan Google