Tuesday, 13 October 2015

KEK MENTEGA COKLAT CHIPS


Assalamualaikum... selamat pagi semua. Hurmm.. tentu ramai yang bercuti hari ini. Agenda apa ya.. kalau nak masak tu, Ita ada cadangan untuk anda. Apa kata kalau kawan-kawan dan adik-adik mencuba kek yang Ita buat ni.. memang marvelous!!

Nak membuatnya tak lah susah sangat, ambil masa yang singkat jer.. Kalau kawan call nak datang pun kita masih sempat nak membuatnya. Jom cuba!!

Semalam Ita ada post kan pic kek ni kat FB, ada yang nak resepinya. Jadi pagi-pagi lagi, Ita cuba updatekan entry ni.. kot-kot ada yang nak membuatnya hari ini. Kan hari ni..cuti, tentu kawan-kawan ada masa untuk mencubanya.

Membuat kek, perlukan bahan-bahan yang tepat supaya kek kita akan sedap, gebu dan menarik. Suhu ketuhar yang tepat dan bahan-bahan yang segar juga menjamin kek kita sedap. Jangan gunakan bahan-bahan yang telah tamat tarikh luputnya ya.. Ingat tu.. jangan sampai takut membazir, kita tetap gunakan juga bahan-bahan tu..

Untuk mencapai citarasa seperti yang kawan-kawan mahukan , kawan-kawan dan adik-adik boleh mengolahkannya seperti menambah kekacang seperti badam., hazel nut, pistachio dan sebagainya.

Jom kak Ita tunjukkan resepinya ya.. semuga menjadi perkongsian yang bermanafaat buat anda semua.


KEK MENTEGA COKLAT CHIPS

Bahan-bahannya:

A
160 gm tepung gandum

B
3 biji telur

C
140 gm gula halus
160 gm mentega (Ita guna brand Buttercup)
1 sudu kecil baking powder

D
100 gm coklat chips

Cara-caranya :

  1. Panaskan ketuhar terlebih dahulu.
  2. sediakan loyang 7" X 7". Alas dengan kertas minyak dan sapu mentega.
  3. Dalam mangkuk adunan, putar gula dan mentega hingga berkrim. Guna whisk pun boleh ya..
  4. Masukkan baking powder. Putar.
  5. Masukan bahan B, putar lagi hingga rata dan bertukar warna menjadi putih.
  6. Masukkan gandum yang putar sebati, jika rasa berat untuk diputar dengan whisk, bolehlah mengunakan pemutar kek.
  7. Akhir sekali masukkan coklat chip dan kacau rata.
  8. Curahkan ke dalam loyang dan bakar selamat 50 minit dengan suhu 170C.
  9. Selamat mencuba.
Okey sehingga jumpa lagi.. harap adik-adik faham dengan penyampaian Kak Ita ya. Jika ada sebarang pertanyaan bolehlah emailkan pada Ita di ruzieta_92@yahoo.com.my.

ASSALAMUALAIKUM