Tuesday, 11 October 2016

BUAH-BUAHAN TEMPATAN

BUAH BUAHAN

Assalamualaikum...



Selamat pagi, mood berblog dah datang!!!


Okey, sementara mood dah datang ni..jom kita tengok apa yang nak dikongsikan nya ni.. hehehe... setelah berhari hari, berminggu minggu tak berblog, rasa gatal tangan lak nak berblog hari ni ya.. apa lah..pulak yang che ta nak sembang sangat hari ni.


Melihat blog kawan-kawan cantik sangat, timbul rasa nak menulis blog ni pulak. Sementelah, anak-anak ke sekolah jadi asa bersendirian tu.. terasa banyak lah pulak. Nak buat kerja berat-barat dah tak mampu. Nasib baik dan syukurnya tangan ni sihat jer nak tekan-tekan camera dan komputer. Alhamdulillah..

Kadang kala tu, kita terasa nasib kita malang sangat bila kesihatan kita di tarik sedikit oleh Allah, namun kita tak sedar sebenarnya Allah nak kita ingat kan dia, selalu nya bila kita ingatkan Dia, secara tak sengaja hati kita telah berdoa. Kan?? Ya Allah, kenapa lah aku jadi macam ni, berilah aku kekuatan untuk menempuh setiap ujian Mu. Kan? Haa.. camtu lah.. 

Tuahan sebenarnya sayang kat kita, bila kita kadang tu, terlupa akan dia..Dia akan tarik sedikit jer nikmat yang telah diberi Nya (percuma pulak tu..) untuk kita kembali mengingati Nya. Jadi, ceria-ceriakan diri kita ya,.. jangan nak bergundah gulana.. Jom kita kongsikan cerita Che ta pagi ni ya..

Bila melihat buah buahan yang banyak di dapur, terasa bersyukur sangat. nak-nak kalau kita ada melihat orang lain yang sangat susah. Nak menyediakan sesuap nasi pun bukan main sukar kan. Kita ni, terlalu banyak makanan, hingga tak tahu nak makan apa. Boleh main pilih-pilih jer nak makan apa. Jadi banyakkan bersyukur ya..

Rambutan ni Ita dapatkan dari rumah makcik yang tinggal tak jauh dari rumah Ita. Selalu adik atau ayah Ita yang selalu bawa dari kampung. Tapi kali ini Ita terasa mengidam pulak nak makan rambutan. Jadi, Ita talipon makcik nak pergi ke rumahnya untuk mendapatkan rambutan ni.





Bila dah pergi ke rumahnya tu bukan setakat rambutan sahaja, malah dengan buah duku sekali Ita dapat. Sedap sangat. Teringat kata ayah, buah dokong yang sama iras dengan duku dan langsat tu.. banyak sangat terbiar buruk di kebun kerana terlalu banyak buah dokong di pasaran. Jadi bila ayah bawa kepada Ita, Ita akan agih-agihkan kepada jiran dan kawan-kawan.


Teringat pesanan emak, jangan simpan makanan yang berlebihan. Rezeki harus di kongsikan. Dalam rezeki kita ada rezeki orang lain. Jadi, jika kita terasa tak mampu nak habiskan makanan kita, haruskan kita kongsikan dengan orang lain. Semuga rezeki yang kita terima itu mendapat berkat dan boleh di nikmati oleh orang lain juga.

Okey, sehingga jumpa lagi ya..

Assalamualaikum.